"Definíciók
A
szövegben előforduló „Ashtanga-jóga”
kifejezés Patandzsali nyolcfokú jógájára utal, amely a pózok
gyakorlása mellett olyan alkotóelemeket is tartalmaz, mint a
meditáció és a
szamádhi.
A hasonló nevű tradicionális, sorozatokra épülő jógát végig
Ashtanga
vinyásza jógának
nevezem, hogy megkülönböztessem Patandzsali jógájától.
A
„jógi”
kifejezés a férfi és női gyakorlókat is jelöli, a férfi
jógikat jóginnak,
a női jógikat pedig jógininek
nevezzük.
Az
„Isten”, „Legfelsőbb Lény” és „Istenség” kifejezések
egyidejűleg utalnak a férfi, női és semleges formákra is,
pontosan abban az értelemben, ahogy a szanszkrit „Brahman”
kifejezés is mindhárom nemet tartalmazza.
Köszönetnyilvánítás
Hálás
köszönet illeti a feleségemet, Monica Gaucit, valamint a Perthben,
Ausztráliában található 8 Limbs jógastúdió tanárait és
tanulóit, akik fenntartottak engem a hároméves gyakorló és
kutató elvonulásom alatt. Bár ezalatt az idő alatt alig láttak,
a támogatásukkal valószínűleg többet tettek hozzá ehhez a
könyvhöz, mint én.
Hálámat
fejezem ki a néhai Jóga Visárada Srí K. Pattabhi Joisnak. Abban a
nagy szerencsében részesültem, hogy tizennégy hónapig oktatott,
és ez volt az az idő, ami szilárdan megalapozta a napi
ászana-gyakorlásomat.
Az ászana
alapja nélkül, melyen a jóga összes többi ága nyugszik,
bármennyire is pompázatosak, keveset kaphatunk tőlük, és még
kevesebbet tarthatunk meg belőle.
Hálával
tartozom még Jóga Ratnákara Srí B.N.S. Iyengarnak, akitől
szerencsém volt nyolc hónapnyi oktatásban részesülni, nem ritkán
négyszemközt és naponta kétszer a pránájámában,
krijában
és múdrákban.
Az ő tanítása volt az, ami szilárdan megalapozott engem a jóga
ezen aspektusaiban.
Mindenek
fölött, hálával tartozom mindkettejük mesterének, a néhai Sri
Thirumalai Krishnamacharyának, aki korlátozott látásunk számára
ma olyannak tűnik, mint egy fölénk tornyosuló óriás, aki
mesteri szinten a magáévá tette a jóga összes tartozékát.
Hálámat
fejezem ki a néha Swami Kuvalayanandának, a Kaivalyadhama
megalapítójának, és jelenlegi igazgatójának. O.P. Tiwarinak.
Kaivalyadhama az 1920-as évektől kezdve hatalmas mennyiségű
jógikus kutatást és szentírást adott ki, és továbbra is ezt
teszi.
Hálámat
fejezem ki a néhai Dr M.L. Gharote-nak, a Lonavla Yoga Insititute
alapítójának és jelenlegi igazgatójának, Dr. M.M. Gharote-nak.
A Lonavla Yoga Institute a jóga-sásztrák fordítására
szakosodott. Kaivalyadhama és a Lonavla Yoga Institute nélkül a
legtöbb modern jógi kevés autentikus információhoz férhetne
hozzá a Jóga-szútrán,
Hatha-jóga
Pradípikán,
Siva-szamhitán
és a Gheranda
Szamhitán
kívül.
Hálámat
fejezem ki Swami Ramdevnek is, aki a pránájámát
a népegészség fontos eszközének tekinti, és így nem csak egy
kiválasztott kisebbséggel osztja meg azt és annak jótékony
hatásait.
Valamint
hálámat fejezem ki India ősi bölcseinek, a jóga-sásztrák
szerzőinek, akik a tanítások kifogyhatatlan áradatában
állították össze és adták tovább a sok ősi jóga-írást. Az
ő tanításaik napi tanulmányozása volt az, ami szilárdan
megalapozott engem a jóga-filozófiában, a meditációban és az
Isten iránti odaadásban."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése