Újabb részlet Gregor Maehle Pránájáma-könyvéből:
Bevezetés
Ez
a könyv a pránájámával
kapcsolatos majdnem húszévnyi kutatás és gyakorlás eredménye.
Különböző hagyományokból és forrásokból kaptam személyes
tanítást a pránájámával
kapcsolatban Indiában, amiből a leginkább kiemelném a nyolc
hónapnyi napi, legtöbbször négyszemközti tanítást Sri B.N.S.
Iyengartól, Sri T. Krishnamacharya tanítványától. Ez nagy
érdeklődést ébresztett bennem a pránájáma
mélyebb kutatása iránt. Részletesen tanulmányoztam az ősi
jógikus szövegeket (sásztrákat)
és egyre inkább átültettem a tanításaikat a
pránájáma-gyakorlásomba.
Számos kifinomult jógikus tanítást már nem adnak tovább többé
szemtől szembe, hanem a szentírásokban vannak elrejtve, hogy
megtalálhassák azok, akik készen állnak a kutatásra. Ebben a
könyvben nem egy bizonyos hagyományt vagy tanárt képviselek;
hanem inkább abbéli törekvésemet tartalmazza, hogy a szentírások
lényegét átültessem a gyakorlatba.
Ezt
a könyvet abban a szellemben írtam, hogy továbbadjam azt, amit a
tradicionális indiai jóga tanít a pránájámáról,
ahelyett, hogy valami újat találtam volna ki. Meg kellett azonban
találnom a módját, hogy az eredeti tanításokat olyan módon
mutassam be, hogy a modern közönség is be tudja fogadni őket
anélkül, hogy a lényegük elveszne.
Amennyire
lehetséges, autentikusan próbáltam közvetíteni azt a közeget,
amelyben én megkaptam a pránájámát
Indiában, anélkül, hogy felhígítottam volna. Amikor kétségeim
támadtak, akkor az eredeti formához ragaszkodtam inkább, mintsem
hogy abba a kísértésbe estem volna, hogy a könyvet túlzottan
modernné és eladhatóvá tegyem. Emiatt azt találhatjuk kezdetben,
hogy a könyv egyes témái valamennyire váratlanok, de tartsunk ki,
és kincset fogunk találni ezeken az oldalakon. Attól tartok, hogy
minél inkább modernizáljuk és profanizáljuk a jógát, annál
inkább hajlamosak vagyunk elveszíteni a lényegét. Az a misszióm,
hogy hozzájáruljak az eredeti és valódi jóga reneszánszának
felébresztéséhez, a modern edzésmánián és karcsú, szexi
testideálon túl.
Miért
nem elég sem az ászana,
sem a meditáció, sem a kettő kombinációja
Bár
a jógának nyolc ága van, a gyakorlást három fő rétegre
oszthatjuk, melyeknek a többi az alkategóriája vagy kiegészítő
technikája. Ez a három réteg a pózok (ászana),
légzőgyakorlatok (pránájáma)
és a meditáció (dhjána).
Ezek közül kettőt, a pózokat és a meditációt manapság széles
körben gyakorolják, de általában nem kapcsolódnak össze. Azok
az iskolák, amelyek jógapózokat tanítanak, vagy nem tanítják a
meditációt, vagy pedig ha tanítanak meditációs technikákat,
akkor gyakran olyanokat, amelyek történelmileg nem kapcsolódnak a
pózok gyakorlásához, mint például a Buddhista meditáció vagy a
vipasszana.
azok az iskolák, amelyek a meditációra specializálódnak,
általában teljességgel elvetik az ászana-gyakorlást,
vagy összetévesztik azzal az egyszerű felfogással, hogy a
törzset, nyakat és fejet egy vonalban kell tartani. Jelenleg a
világon csupán néhány olyan tanár van, aki úgy tanítja a
jógát, ahogy az tervezve volt, ami azt jelenti, hogy a fejlett
ászana-gyakorlást
technikailag kifinomult pránájámával
és a jóga részletes és erőteljes Kundaliní-ébresztő
technikáival együtt tanítja.
Miért
törődnénk azzal, hogy három teljesen különböző technikai
réteget gyakorolunk? nem okoz ez túl nagy nyomást a tanárokra és
a gyakorlókra? Nem túl nagy elvárás-e az oktatóktól, hogy
váljanak járatossá három különböző technikában és a
gyakorlóktól, hogy gyakorolják őket?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése