"A kartámaszok azonban a vállövre és a felső végtagokra helyezik a hangsúlyt – vagyis a karokra. A karok az adással és a környezetünk gondolatainknak és szükségleteinknek megfelelő megformálásával állnak összefüggésben. A kartámaszok segíthetnek a megfelelő meggyőződéssel, szilárdsággal és eltökéltséggel megtámogatni a tetteinket, hogy mások komolyan vegyenek bennünket.
Energetikai
szinten, a kartámaszok segítenek kiteljesíteni a hangsúlyt, amit
a többi póz a test többi régiójára helyez, felemelik az
energiát a szívig és még följebb. A láb-a-nyak-mögötti pózok,
kifotikus és apánikus jellegük miatt fontos
ellensúlyozói a hátrahajlító pózoknak, melyek alapjában
lordotikusak és pránikusak. Ugyanígy, a kartámaszok
ellensúlyozzák és kiegészítik az álló pózokat, és bizonyos
mértékig az ülő pózokat. Az ülő pózokat pedig a fordított
pózok ellensúlyozzák és egészítik ki, mint a gyertyapóz és a
fejenállás.
Egy
csoportba véve, az álló pózok, ülő pózok, és a fordított
pózok alkotják az első sorozat java részét, és előkészítik a
testünket a haladóbb pózok alkímiájára. Az álló pózokat és
ülő pózokat, melyek az alsó végtagokra, medenceövre és a hasra
fókuszálnak, később ellensúlyozzák a kartámaszok, melyek a
vállövet és a bordakosarat hangsúlyozzák. Ha az álló pózokat
nem ellensúlyozzák a kartámaszokkal, a haladó jógik
aránytalanságot fejleszthetnek ki a felső/alsó testtáj között,
vagyis a felsőtest gyengébb lesz az altesthez képest, mint például
a táncosok esetében.
Ha
tanulmányozzuk az Ashtanga Vinyásza módszer különböző
sorozatainak összetételét, a kartámaszok egy másik jellemvonása
is egyértelművé válik. Miután az első sorozatban megnyitottuk a
medenceövet, A kartámaszokat a láb-a-nyak-mögötti pózokkal és
a hátrahajlításokkal kombinálva használjuk arra, hogy a gerinc
királyi útját előkészítsük a Sakti felemelkedésére. A
láb-a-nyak-mögötti pózok a gerinc alsó részére fókuszálnak,
a hátrahajlítások főleg a középső részre, a kartámaszok
pedig a felső részre. A kombinációk és azok gyakorlásnak
sorrendje fontos. Csak ezekben az előírt sorozatokban képesek
kifejteni a pózok a kívánt hatást. A gerinc felkészítése, a
vinyásza-gyakorlás második aspektusa teszi ki a második és
a harmadik sorozat java részét.
Amikor
elértük ezt a hatást, akkor léphetünk be a végső fázisba, az
extrém csípőnyitásokba, amelyek főként a későbbi haladó
sorozatokban jelennek meg. ezek a pózok indítják be a Kundaliní
saktit, és végigküldik az előkészített csatornáján. Az
ashtanga vinyásza gyakorlás ezért hasonlít a khecsarí
múdrára, ami a Kundaliní felébresztésének másik
fizikai módszere. Így az ászana-gyakorlás nem csak a test
egészségét és az elme békéjét adja vissza, hanem sajátságos
alkímiai minőséggel is bír, és felkészíti a finom fizikai
testet a pránájámára és a Kundaliní
felébresztésére. Tanulmányozzuk át még egyszer figyelmesen a
hatodik fejezet tartalmát a vállízülettel kapcsolatban (71-77.
old.), mielőtt megpróbálkozunk a kartámaszokkal.
Megjegyzés:
Szerintem az Ashtanga-gyakorlók esetében nagyon ritka az
olyan jellegű aránytalanság kialakulása, mint a táncosoknál,
hiszen az a néhány álló póz nem erősíti meg a lábakat
annyira, mint a vinyászák és a kartámaszok a felsőtestet.
Az aránytalanság talán éppen abban figyelhető meg, hogy a tarok,
vállak, törzsizmok sokkal fejlettebbek lesznek, mint a lábak.
Illetve abban az esetben, ha valaki csak az első sorozatra
korlátozza a gyakorlását, az elülső, vállat előrehúzó izmok
is gyakran aránytalanul erősebbek lesznek, mint a hátizmok, a
hátrahajlítások és mellkasnyitások hiánya miatt. A megoldás a
hátrahajlító pózok és az álló pózok kiegészítő
gyakorlásában van, illetve más láb- és háterősítő
gyakorlatok, mozgásformák is hasznosak lehetnek."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése