"X. fejezet: Az ászana-oktatás gyökerei
Az
alábbi fejezetben azt fogjuk megvizsgálni, hogy miképpen vált az
ászana-oktatás
a hatha-jóga
rendszerének domináns elemévé Krishnamacharya idejére, és főleg
utána, a modern korban. Kétségkívül az ászanák
gyakorlása a jóga-gyakorlatok leglátványosabb aspektusa, sokkal
markánsabban megjeleníthető például a médiában vagy a
hirdetésekben, mint esetleg a meditáció vagy a pránájáma.
Ugyanakkor,
ha visszatekintünk a klasszikus jógairodalomra, és megpróbáljuk
időrendi sorrendben vizsgálni a különböző, jógával
kapcsolatos szanszkrit írásokat, akkor arra a következtetésre
juthatunk, hogy a Jóga-szútra
vagy az első jóga-upanisadok
keletkezése idején az ászana
gyakorlása sokkal kevésbé volt hangsúlyos, mint a modern időkben.
Ebből kétféle következtetést is levonhatunk. Az egyik logikus
feltételezés az, hogy az erdei bölcsek és a barlangokban meditáló
jógik számára az ászana
csupán az egészség megőrzésének eszköze volt, mellyel a
testüket felkészítették a mozdulatlan meditációval töltött
hosszú órákra, illetve ellenállóvá tették a természet
viszontagságaival szemben (hideg, napsütés, éhezés). Az ászana
messze nem jelentett egy végcélt önmagában a “klasszikus”
jógik számára. A másik feltételezés pedig az, hogy az ászana
tudománya ugyanolyan részletességgel létezett, mint ahogyan
például Krishnamacharya megtanulta azt mesterétől, Ramamohan
Brahmacaritól, azonban, mivel alacsonyabb rendű tudománynak
tekintették a meditációhoz képest, csupán szóbeli és készségi
oktatás formájában adták tovább, különösebben részletes
írásos feljegyzések nélkül, mint ahogyan azt például a
harcművészetek, a masszázs vagy számos gyógyító eljárás
alkalmazása esetén is tették. Bár az elméleti tudás mindezekben
a tudományágakban megjelenik írásos összefoglalók formájában
is, a gyakorlati tudás jelentős részét csak személyes oktatás
során adták tovább a régmúlt korok mesterei.
Arról
tehát nincs konkrét fogalmunk, hogy a Patandzsali korában vagy azt
megelőzően élő “klasszikus” jógik napi gyakorlatának
mekkora hányadát tette ki az ászana-gyakorlás.
Abból a szempontból viszont az astánga
vinyásza jóga rendszere valóban
beleillene a képbe, hogy napi két óra gyakorlással megfelelő
egészséget és hajlékonyságot, valamint kondíciót biztosít még
egy „ülőmunkát” végző ember számára is, bár a régmúlt
korok jógijai egyenes háttal ülve a meditációban merültek el
órákon keresztül minden nap, míg a modern ember a számítógép
monitora előtt görnyedve „meditál”. A másik érv lehetne az,
hogy ha szóbeli utasítás formájában kell elsajátítani a
gyakorlatokat, akkor egy alaposan megkoreografált, az ászanák
rögzített sorrendjéből álló gyakorlatsor könnyebben
megjegyezhető, gyakorolható és tovább is adható, nemzedékről
nemzedékre."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése