"4. fejezet
Pattabhi Jois az astánga vinyászáról
Sokakban
felmerül a kérdés, hogy milyen régi múltra vezethető vissza az
astánga-jóga
hagyománya. Induljunk ki abból, hogy a Jóga-darsana,
vagyis a jóga tanait összefoglaló filozófiai iskola megalapítója,
Patandzsali a Jóga-szútrákban
foglalta össze a rádzsa-jóga
alapvető tanításait, amelyet később a „klasszikusnak”
tekintett három mű, a Hatha-jóga
Pradípiká, a Gheranda-szanhitá
és a Siva-szanhitá
szerzői egészítettek ki a hatha-jógával
kapcsolatos tanokkal. A Jóga-szútrák
keletkezését körülbelül 2000 évvel ezelőttre teszi a
történettudomány, a különböző vélemények szerint Kr.e. 300
és Kr.u. 300 között bármikor keletkezhetett1.
Mint már korábban említettük, a Jóga-szútra
inkább csak szellemiségében kapcsolható az astánga
vinyásza rendszerhez, hiszen az
ászanák
végzéséről vajmi kevés részletet közöl.
A
fentebb említett három másik, kifejezetten hatha-jógával
foglalkozó írás pedig jóval későbbi keletkezésű, Feuerstein
szerint a Hatha-jóga Pradípikát
1350-ben írták, a Gheranda-szanhitát
a 17. század második felében, míg a Siva-szanhitá
a 18. század második felében keletkezhetett2.
Vagyis maguk a művek alig pár száz évvel előzték meg
Krishnamacharya korát, akitől Pattabhi Jois közvetlenül
tanulhatta az astánga
rendszer alapját képező ászanákat
és vinyászákat.
Ha a
történészek által bevett datálási rendszert követjük, akkor
Feuerstein szerint a legkorábbi upanisadok
(Svétásvatara, Katha)
Kr.e. 800-600 körül keletkeztek, míg a későbbi, kifejezetten
jógával foglalkozó upanisadok
lejegyzését Kr.u. 900-1200 közé teszi3.
Ezekben az upanisadokban
már számos olyan elem felbukkan, amelyeket a későbbi hatha-jóga,
illetve tantrikus
iratok is taglalnak. A legrégebbi keletkezésűnek a Rig-védát
tekintik, amelyet Ronald Steiner 8000 évesnek tart4.
Pattabhi Jois személyes közléseire hivatkozva azt állítja, hogy
a Szúrja-namaszkára
A kilenc
vinyászájának
száma megegyezik a Jadzsur-védában
található Aruna mantra
szótagjainak számával, míg a Szúrja-namaszkára
B tizenhét vinyászájának
száma megegyezik a Rig-véda Mahá
Saura mantrájának szótagszámával.
Persze ez lehet véletlen egybeesés is, főleg azt figyelembe véve,
hogy a legtöbb jógatradícióban tizenkét elemből álló
szúrja-namaszkára
változatokat ismernek és gyakorolnak. Feuerstein egyébként Kr. e.
4000-2000 közé teszi a Rig-véda
és Kr.e. 1500-500 közé a Jadzsur-véda
keletkezését5.
Egy
kísérletet látunk tehát arra, hogy az astánga
vinyásza rendszer autentikusságát
egészen a legrégibb Védákig vezessék vissza. Természetesen ez
nem elegendő bizonyíték arra, hogy 5-8000 évvel ezelőtt is már
ismertek voltak az astánga
rendszer sorozatai, azt meg végképp nehéz lenne alátámasztani
vele, hogy e távoli múltban is ugyanígy gyakorolták a jógát a
bölcsek.
Az
írásos forrásokon kívül legfeljebb az ábrázolásokra
hagyatkozhatunk, ami az ászana-gyakorlás
ősiségét illeti. A legrégebbi, jógapóznak felfogható
ábrázolások a Mohenjo-daro-i és harappai lelőhelyekről kerültek
elő, bár számos tudós kétségbe vonja ezek egyértelmű
kapcsolatát a későbbi hatha-jóga
írásokban részletezett ászanákkal.
Singleton Kr.e. 2500-ra datálja ezeket a leleteket6.
Pattabhi
Jois azonban egy másik írásra is hivatkozott, amit közvetlenül
az astánga vinyásza jóga
forrásának jelölt meg, mégpedig a Vamana Rishinek tulajdonított
Yoga koruntát,
melynek legendás történetét a következő fejezetben részletezem."
1Iyengar
2001: 11. old.
2Feuerstein
2001: 266-267. old.
3Feuerstein
2001: 261. ill. 264. old.
4
http://www.ashtangayoga.info/practice/tradition/traditionsroots/
5Feuerstein
2001: 258. ill 260. old.
6Singleton
2010: 25. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése