"A Mysore-i palota archívumában van egy érdekes irat. Ez a szöveg a Yoga makaranda eredeti kiadásának előszava, amelyet a későbbi nyomtatott változatban mellőztek. A következő információkat tartalmazza arról, hogy hol tanulta Krishnamacharya a jógát:
„A szerző, még fiatal fiúként abban a
különleges privilégiumban részesült, hogy 24 ászanát
tanult személyesen Őszentsége a néhai Sri Narasimha Bharati
Swamigalavaroo-tól, a Sringeri Mutt vezetőjétől. Azt, amit a
fiatal évei alatt tanult, a szerző az emlékezetében tartotta, és
gyakorolta, és későbbi éveiben lehetősége adódott arra, hogy
képzésben részesüljön a Jóga-sásztrából
a pránájáma
előírt szabályaival összhangban, valamint számos vinyászával
együtt Srí Ramamohan Brahmacari Guru Maharaj-tól Mukta Narayan
Ksetrán (A Gandaki partján).”1
A
Mysore-i palotában mindig is nagy becsben tartották a fizikai
egészséget és erőnlétet, és a jóga mellett az indiai
birkózásban is képzést kaptak a királyi család tagjai. Sokan
illetik azzal a váddal Krishnamacharyát, hogy számos elemet átvett
az indiai birkózás hagyományaiból, és a jógaoktatása részévé
tette. Ezt természetesen nem lehet kizárni, és az is biztos, hogy
a Krishnamacharya, illetve Pattabhi Jois által oktatott gyakorlási
rendszer sokkal fittebb fizikumot biztosít, mint a „hagyományosabb”
iskoláknak elsődlegesen a meditációra, pránájámára
és a krijákra
koncentráló és rávezető ászana-gyakorlatai.
A
Mysore-i palota könyvtárában található egy Vjájáma
Dípiká nevű szöveg, amely az indiai
birkózás szöveggyűjteménye. A szöveg második fejezete az
úgynevezett danda-(bot)-gyakorlatokat
ismerteti, amelyek rendkívül hasonlítanak az astánga
vinyásza jógában ismert
napüdvözletekre, előre- és hátraugrásokra, amiket Pattabhi Jois
vinyászának
nevez. Az ötödik fejezet ezen kívül ismerteti az
úrdhvadhanurászanát
(jógahidat), amelyet más tradíciókban csakrászanának
neveznek, illetve ennek különböző gyakorlási változatait. Az
astánga-jógára
oly jellemző állásból hátraereszkedés hídba és felegyenesedés
állásba sok más birkózóiskolában is bevett gyakorlat, nem csak
az indiai vjájámában.
Erre a gyakorlatra Iyengar is nagy hangsúlyt fektet. A fejezet
ismerteti még a kézenállást, a pávapózt, a bakászanát,
astávakrászanát,
viparíta-csakrászanát
és a lólászanát,
amelyek a Jois- és Iyengar-féle rendszerben is megjelenő haladó
ászanák.2
További
párhuzamot vonhatunk az indiai birkózás tradíciója és a
Mysore-ban kialakult dinamikus vinyásza-gyakorlás
között, ha beletekintünk az indiai birkózás bibliájának
tartott Mallapuránába,
amelyet 1640-re datálnak a szakértők, bár a szöveg esetleg a
12-13. században is keletkezhetett. A Mallapurána
8. fejezete tizennyolc ászanát
ismertet, amelyek közül néhányat csak a Srí
Tattva-nidhi ismertet. A sírsászanát
is tartalmazza, ami a modern jóga egyik alapvető ászanája,
bár a Hatha-jóga Pradípiká
nem említi.3
Vélelmezhető
tehát, hogy az indiai birkózás jelentős hatással volt
Krishnamacharya és Pattabhi Jois ászana-oktatására,
elképzelhetően a gyakorlatokat is átvették, de az szinte biztosra
vehető, hogy a birkózó- és angol rendszerű gimnasztika-edzések
mellett, valami olyasmit kellett Krishnamacharyának bemutatnia jóga
címén, ami fizikailag is komoly kihívást jelentett a fiatal
fiúknak, akik jobbára a jógasála
közönségét alkották."
1Sjoman
1999: 51. old.
2Sjoman
1999: 54-55. old. Az ászana-neveket Iyengar leírása alapján
ismertetem a félreértések elkerülése végett, mivel Jois is
ugyanazokat a neveket használja, bár a Vjájáma-dípiká
természetesen más neveket említ, ugyanis kannada nyelven íródott.
3Sjoman
1999: 56-57. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése