"K. Desikachar is azt állítja nagyapja, Krishnamacharya életrajzában, hogy Ramamohan Brahmacari szóbeli formában megtanította Krishnamacharyának a Yoga koruntát és még sok más jógaírást. Ő azonban kételkedik abban, hogy a Yoga korunta lenne az astánga vinyásza rendszer „forgatókönyve”:
„Krishnamacharya
tanulmányainak időtartama tanárával hét és fél év volt. Rama
Mohana Brahmacari kívülről megtanultatta vele az egész
Jóga-szútrát,
Yoga koruntát
(egy nepáli nyelvű szöveget) és más fontos jógaírásokat.
Krishnamacharya szerint a Yoga korunta
az információk kincsesbányája volt, beleértve azt, hogy az
ászanákat
és a pránájámát
hogyan kell különböző személyek igényeihez igazítva
módosítani, és hogyan kell különböző segédeszközöket
használni a gyógyulás folyamatának elősegítésére.
Krishnamacharya ezt saját maga írta erről a szövegről, amely
azóta elveszett, és a szavai ellentmondanak annak a népszerű
elképzelésnek, hogy a Yoga korunta
volt az astánga vinyásza jóga
alapja.”1
Maehle
szinén Krishnamacharya életrajzára hivatkozva egyenesen azt
állítja, hogy a Yoga korunta
nem csak a vinyászák
csoportjait tartalmazta, hanem a Jóga-szútrákat
is, a Jóga-bhásja
kommentárral együtt, amit Vjásza írt. Mindezek a művek egy
kötegben voltak abban a példányban, amit Krishnamacharya a
könyvtárban talált. Ebből azt a következtetést vonja le, hogy
Patandzsali astánga-jógája
és Vamana astánga vinyásza
rendszere ugyanannak az éremnek a két oldala – elmélet és
gyakorlat tökéletes kombinációja2.
Maehle azt is kiemeli, hogy az astánga
vinyásza rendszer kifejezetten
családos emberek számára lett megalkotva, így lehetővé téve a
Jóga-szútra
tanításainak gyakorlását azok számára is, akik nem élnek
szerzetesi vagy remete-életet3.
Maehle
indiai mestereinek kijelentéseire hivatkozva kb 4000 évvel
ezelőttre teszi a Yoga korunta
állítólagos szerzőjének, Vamana Rishinek korát. Ez azonban némi
következetlenségre utal, mert ebben az esetben Vamana nem adhatott
egy olyan rendszert, ami a majdnem 2000 évvel később élt
Patandzsali Jóga-szútráinak
gyakorlatba ültetését megkönnyítette volna az elfoglalt családos
emberek számára. Természetesen minden, indiai történelemmel
kapcsolatos datálási kísérletet fenntartásokkal fogad a
történettudomány, úgyhogy talán el is tekinthetünk a két
szerző időrendi sorrendbe állítására tett kísérletektől,
annál is inkább, mert Vamana személyazonossága erősen vitatott.
A legrészletesebb információ Vamana Rishiről szintén Steinertől
származik:
“Azt
mondják, hogy Vamana Rishi akkor született, amikor az astánga
jóga majdnem a feledés homályába
merült, és egy bölcs kellett hozzá, hogy visszaadja azt az
emberiségnek. Vamana Rishi kifejezetten ebből a célból
inkarnálódott. Mivel már az anyja méhében volt, neki saját
magának nem volt fogalma az astánga
jógáról. Ezért Visnun meditált,
hogy segítséget kapjon tőle. Így az történt, hogy Visnu
megtanította neki az astánga jóga
rendszert az anyaméhben. Miután a kilenc hónap eltelt, Vamana még
nem végzett a tanulmányaival. A legenda szerint nem volt hajlandó
addig megszületni, amíg be nem fejezte az astánga
jóga tanulmányozását.”4
Az
anekdota forrása természetesen ismeretlen, de az ilyesféle
történetek nem ritkák az indiai bölcsekkel kapcsolatban. Az első
kérdés, ami azonnal felvetődik, hogy fellelhető-e más, a konkrét
astánga-tradíción
kívülről jövő utalás Vamana Rishi személyiségére
vonatkozólag. A hindu hagyomány nem tart számon Vamana nevű
bölcset, csupán Visnu avatáráját,
Vamanát, a törpe bráhmanát,
aki a Trétá-júgában
jelent meg5.
Feuerstein datálásában valahol Kr.e. 3300 körülre teszi Kasjapa
Muni, Vamana apja létezését6,
persze a tradíció szerint a Trétá
korszak sokkal korábban volt. A szerző kiléte tehát még nagyobb
talány, mint magának a műnek a létezése, ugyanis Vamana
avatárának
semmilyen írásművet nem tulajdonít a hagyomány. Most azonban
lássuk, miként vélekednek a Yoga
korunta létezését kétségbe vonó
kutatók!"
1Desikachar
2005: 58-59. old. Desikachar a “Yoga Kuranta” átírást
alkalmazza, de valószínűleg ugyanarra a műre utal.
2Maehle
2006: 1. old.
3Maehle
2006: 2. old.
4http://www.ashtangayoga.info/practice/tradition/traditionsroots/
5http://en.wikipedia.org/wiki/Vamana
6Feuerstein
2001: 258. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése