"2. fejezet
Patandzsali és astánga vinyásza jóga
Az
astánga vinyásza jóga
nevében az első tag jelentése „nyolc testrész”, és ezt a
kifejezést Pattabhi Jois vélhetőleg a jóga-darsana
(filozófiai rendszer) atyjaként ismert Patandzsali Jóga-szútráiból
kölcsönözte:
jama-nijamászana-pránájáma-pratjáhára-dháraná-dhjána-szamádhajó
'stáv-angáni
„[A
jóga folyamatának] nyolc része: 1.) az erkölcsi fegyelemmel
kapcsolatos tiltások (jama),
2.) a jógi viselkedésére és életmódjára vonatkozó előírások
(nijama),
3.) az ülő- illetve testhelyzetek (ászana),
4.) a légzésszabályozás (pránájáma),
5.) az érzékszervek működésének visszavonása és a figyelem
befelé való irányítása (pratjáhára).
6.) a koncentráció (dháraná),
7.) a meditáció (dhjána)
és a 8.) teljes lelki elmerülés (szamádhi).”1
Felmerülhet
a kérdés, hogy van-e tényleges kapcsolat a Patandzsali által
ismertetett nyolcfokú rendszer, és a Pattabhi Jois által oktatott
astánga vinyásza
rendszer között, hiszen a legtöbben úgy ismerik, hogy az
astánga-jóga
gyakorlói csupán az ászanák
és a vinyászák
gyakorlásában jeleskednek, de sem a tiltások és előírások
(jama és
nijama)
gyakorlására, sem a pránájáma
vagy a rádzsa-jógának
is nevezett meditációs rendszer magasabb fokozataira nem fektetnek
nagy hangsúlyt. Mindazonáltal Pattabhi Jois is összefoglalja a
nyolc fokozat közül az első négyet Yoga
mala című könyvében2,
arra utalva ezzel, hogy az astánga
vinyásza rendszert is autentikus
hatha-jóga
irányzatnak tekinti.
Az
astánga vinyásza
rendszer gyakorlói és oktatói azonban általában úgy fogják
fel, hogy rendszerük tartalmazza magában ezt a nyolc lépcsőfokot,
és bár nem tilos, de nincs is kötelezően előírva az, hogy az
astánga
gyakorlók napi rendszeres pránájáma
vagy meditációs gyakorlatokat is végezzenek az ászana-gyakorláson
kívül. A jama
és nijama
gyakorlását, bár Jois is hangsúlyozza, mégsem szabja meg
előfeltételként az ászana-gyakorlás
megkezdéséhez, inkább arra utal, hogy a jóga magasabb szintjei
felé történő fejlődés elengedhetetlen pillérei. Jois szerint a
jama és
nijama
gyakorlásához egészséges testre van szükség, amit az ászanák
gyakorlásával lehet elérni. A Sándílja
Upanisadra, illetve Szvátmáráma
Hatha-jóga Pradípikájára
hivatkozva kijelenti, hogy az elsődleges az ászana
gyakorlása, és utána lehet foglalkozni a többi fokozat
gyakorlásával, ha a testi betegségektől sikerült megszabadulni3.
John
Scott érdekes aspektusból elemzi a nyolc fokozat megnyilvánulását
az ászana-gyakorlásban4.
Az öt jama
az ahimszá
(erőszakmentesség), szatja
(igazmondás), asztéja
(nem-lopás), brahmacsarja
(cölibátus) és aparigraha
(nem-birtoklás). A jama
arra nevel, hogy hogyan viszonyuljunk más emberekhez és
élőlényekhez, hogy békében és harmóniában élhessünk. Az
ahimszát
például azáltal tudjuk gyakorolni, hogy nem erőltetjük a pózok
végrehajtását, ezzel kockáztatva a sérülést, hanem türelmesen
dolgozunk, amíg a megfelelő hajlékonyság és erőnlét ki nem
alakul. A szatjam
gyakorlása azáltal valósul meg, hogy őszinték vagyunk
önmagunkhoz, és nem ragaszkodunk egoisztikus elvárásokhoz. Az
asztéja
arra nevel, hogy ne csaljunk, lopjunk vagy ne legyünk irigyek
másokra. Ezért nem szabad versengeni másokkal az ászanák
gyakorlása közben. A brahmacsarja,
vagyis a szexuális tevékenység korlátozása megóv a
kimerültségtől, ami akadályt jelenthet az ászana-gyakorlásunkban.
Az aparigrahát
úgy tudjuk gyakorolni, hogy mértékletesen és rendszeresen
gyakoroljuk az ászanákat,
anélkül, hogy túlzásba esnénk."
1Jóga-szútra
2.29. Tóth-Soma 2011: 45. old.
2Jamák:
vö. Jois 2003: 6-13. old. Nijamák: vö. Jois 2003: 13-18. old.
Pránájáma: vö: Jois 2003: 18-24. old.
3vö.
Jois 2003: 16-17. old.
4Scott
2000: 14-17. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése