"A vinyásza
Pattabhi
Jois idéz egy, azóta elhíresült verset Vamana Rishitől: „viná
vinyásza jógéna ászanádín na kárajét”
ami magyarul annyi tesz: „Ó jógi, ne végezd az ászanákat
vinyásza nélkül!”1
Mielőtt belebocsátkoznánk annak fejtegetésébe, hogy milyen műből
származik a fenti idézet, vessünk egy pillantást a „vinyásza”
szó etimológiájára! Monier-Williams szerint a vi-ny
tő a következő jelentéstartalmakkal bírhat: elhelyezni,
kiterjeszteni, elrendezni, lépni, elhelyezni a talpakat, mozgás, a
végtagok helyzete, alap, összekapcsolás2.
Jógikus kontextusban az ászanával
ellentétben, amely egy több légzésig szilárdan kitartott
testhelyzetre utal, a vinyásza
a légzéssel összhangban végzett mozgásra utal, mint például a
napüdvözlet esetében, amelynél minden egyes ki- és belégzésre
változik a gyakorló testhelyzete.
Pattabhi
Jois szanszkrit számozással látta el a napüdvözleteket és az
egyes ászanákba
ki- és bevezető pózokat, amelyeket részletesen jelöl a
Yoga-malában.
Általános esetben minden egyes számolásra egy mozdulatot kell
végrehajtani egy ki- vagy belégzés kíséretében. Bár ettől
eltérő esetek is vannak, amikor egy számolás alatt több, mint
egy légzést kell végrehajtani, vagy akár egy légzésfázis alatt
több mozdulatot kell véghezvinni. Pattabhi Jois remdszerében az
egyes ászanák
között mindig ugyanazt az összekötő mozdulatsort kell
végrehajtani, amely a csaturanga-dandászanából
(négypontos botpóz), úrdhvamukha-svánászanából
(felfelé néző kutyapóz) és adhómukha-svánászanából
(lefelé néző kutyapóz) áll. A tradíció szerint oktató
astánga-tanárok
ma is végigszámolják legalább a napüdvözlet A és B
változatának vinyászáit,
de néha a többi pózt is így számolják.
A
Pattabhi Jois után kialakult vinyásza-irányzatok
tágabban kezelik a vinyásza
fogalmát, mert bármilyen, két jógapóz között végrehajtott
átvezető mozdulatot idesorolnak. Ez alól maga Krishnamacharya sem
volt kivétel, aki, bár valószínűleg Mysore-ban a napüdvözletekre
alapozott, rögzített gyakorlatsorokat oktatott az ifjú Pattabhi
Jois-nak, ő maga azonban sokféle gyakorlatsort és vinyászát
alkalmazott a tanítása során, sok esetben személyre szabva az
ászanákat és az összekötő
mozdulatokat. Srivatsa Ramaswami, aki szintén T. Krishnamacharya
tanítványa volt, azt állítja, hogy a Pattabhi Jois által az
astánga vinyásza
rendszerbe foglalt sorozatok a Krishnamacharya által tanított
vinyászáknak
csupán egy kis részét képezik, és a „The
Complete Book of Vinyasa Yoga” című
könyvében3
kísérletet tesz arra, hogy további vinyászákat,
azaz gyakorlatsorokat adjon közre.
Davdi
Swenson a következő szavakkal foglalja össze a vinyásza
jelentőségét:
„A
vinyásza
az egyik ászana
egyedülálló összekapcsolása a következővel egy kígyózó
folyamban. Sokkal több, mint a puszta fizikai mozdulatok összessége.
A vinyásza
a belső és külső világunk dinamikus frigye, az életerő finom
mozgásának külső kifejeződése, a prána
megnyilvánulása. A vinyásza
az egyensúly karmestere. Egyensúlyt hoz létre az erő és
hajlékonyság, könnyedség és súlyosság, mozgás és
mozdulatlanság között. A vinyászán
keresztül ismerhetjük meg az élet rezgését. Ez az összhang
akkor nyilvánul meg, amikor a légzés és a mozgás funkciói
megszűnnek önállóan létezni. A két működés összekapcsolódik,
hogy megalkossa a feloszthatatlan egység szimfóniáját. Mindkét
működés elősegíti a másikat, egyként léteznek. Ebben az
állapotban az elme felszabadul és a gyakorlás ritmikus tánccá
válhat.”4
1Jois
2003: 30. old.
2Monier-Williams
1988: 972. old.
3Ramaswami
2005: Introduction, XVII. old.
4Swenson
1999: 11. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése