"További elemzésünk szempontjából megelégedhetünk a Siva-szanhitában található felosztással: mantra-jóga, hatha-jóga, laja-jóga és rádzsa-jóga1. Ezek közül a mantra-jógát egyesek a bhakti-jóga gyakorlatai közé sorolják, bár nagy általánosságban elmondhatjuk, hogy sokan sokféle motivációval és megértéssel ismételnek különböző védikus, vagy szanszkrit mantrákat rendszeresen, ezért ez a kategória is sok átfedésben van a többivel. A laja-jógát a legtöbbször a tantra-jógával vagy a kundaliní-jógával hozzák kapcsolatba, mivel gyakorlói belső mentális és energetikai technikákat alkalmaznak az elme lecsendesítése és a szamádhi állapotának elérése érdekében. Egyes tradíciók krijá-jógának is nevezik ugyanezt. A rádzsa-jóga, vagyis királyi jóga a legtöbbször a Patandzsali Jóga-szútráiban is leírt, gyakorlásában dominánsan a meditációra (szamjama) hagyatkozó, a szamádhi legmagasabb szintjét megcélzó folyamatot jelenti. Nyilván ez is átfedésben van a hatha- és a laja-jóga kategóriáival is.
A hatha-jóga
ugyanennek a nyolcfokú rendszernek az alsó fokaira helyezi a
hangsúlyt, és dominánsan a jama
és nijama
elveinek hangsúlyozása mellett az ászanák
és a pránájáma
gyakorlására fókuszál. Habár a “hatha”
kifejezést esetenként “erőteljes”-nek
is fordítják2,
e fogalom másik ismert magyarázatát Pattabhi Jois tollából
olvashatjuk:
“...a
ha a
szúrja-nádíra,
a tha
pedig a csandra-nádíra
vonatkozik. A prána
[lélegzet] irányítását, amely ezen a két nádín
keresztül áramlik, hatha jógának
nevezik.”3
Vizsgálatunk tárgya a Pattabhi
Jois által létrehozott astánga
vinyásza jóga rendszere lesz, amelyet
ő maga, bár filozófiailag Patandzsali nyolcfokú rendszeréhez
köt, szintén a hatha-jóga
egyik irányzataként határoz meg. Ez a későbbiek során
egyértelművé is fog válni az alapján, hogy Pattabhi Jois az
ászana-gyakorlást
hangsúlyozta az oktatásában, bár a jama
és nijama
erkölcsi elveire is részletesen kitér könyvében. A pránájáma
gyakorlását, amely szintén a hatha-jóga
része a tradíció szerint, sokkal kevésbé hangsúlyozta, bár nem
zárta ki az általa alkotott jógarendszerből.
Pattabhi Jois (1915-2009) mestere
Thirumalai Krishnamacharya (1888-1989) volt, aki pedig Ramamohan
Brahmacarit jelölte meg mesterének. Az ő előző mestereiről nem
sok mindent tudunk. Érdekes módon Krishnamacharya legismertebb
tanítványai, nevezetesen Pattabhi Jois, B.K.S. Iyengar, T.K.V.
Desikachar és Srivatsa Ramaswami, bár ugyanattól a mestertől
tanultak, tanításait más és más aspektusból adták tovább, így
az ő iskoláikat most már tulajdonképpen külön irányzatoknak
tekintik a hatha-jógán
belül: astánga vinyásza jóga
(Pattabhi Jois), Iyengar-jóga, vinijóga
(Desikachar) és vinyásza krama
(Ramaswami).
A szakdolgozat szerzője saját
maga Pattabhi Jois tanítványaitól sajátította el az astánga
vinyásza jóga rendszerét, és ezért
választotta kutatása tárgyául ennek a rendszernek a történelmi
hátterét, hiszen a kialakulásában szerepet játszó körülmények
ismerete lehetőséget ad arra, hogy a rendszer gyakorlói még
mélyebben megismerjék és megértsék saját rendszerüket, és
annak kapcsolatát más hatha-jóga
irányzatokkal, főleg azokkal, amelyeket szintén Krishnamacharya
tanítványai hoztak létre. A következő fejezetekben ezeket a
tényeket és feltételezéseket fogjuk feltárni és megvitatni."
1Siva-szanhitá,
5.9., Singh 2004: 213. old.
2G.P.Bhatt:
Prologue, IX. old., Singh 2004.
3Jois
2002: 17. old. A szúrja-nádí a pingalá, vagyis a
Nap-energiavezeték, amely a jobb orrlyukból kiindulva a gáttájék
felé tart, a gerincoszlopban található központi energiavezeték,
a szusumná-nádí körül körbetekeredve. A csandra-nádí
pedig az Ídá, vagyis a Hold-vezeték, amely hasonlóképpen
helyezkedik el, csak a bal orrlyukból indul ki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése