"4.33. ksanapratijógí parinámáparánanta-nirgráhjah kramah
ksana – pillanat; pratijógí – megfelelő; parináma – változás; aparánta – végül; nirgráhjah – teljesen megfogható; kramah – folyamat.
A folyamat, ami pillanatokból áll,
az átalakulás befejeződésével véget ér.
Ez a szútra azt állítja, hogy
amikor a gunák befejezték működésüket, és ezért az
egyik jelenség folyamatos átalakulása (parináma) egy
másikba megszűnik, az idő is megszűnik. Ez elsőre zavaró
elképzelésnek tűnhet, de világosabbá és kevésbé félelmetessé
válik, ha próbáljuk megérteni.
Az időt csak a természet változásai
alapján ismerjük. Megfigyeltük, hogy a Föld körbefordul a
tengelye körül, és ezt egy napnak nevezzük. E mozgáson és annak
eredményén, a nappal és éjszaka váltakozásán túl nincs más
bizonyíték a nap fogalmára. Az órák, percek stb. csupán a „nap”
fogalom felosztásai. Megfigyeljük, hogy a Föld körbefordul a Nap
körül, és ezt évnek nevezzük. Megfigyelünk egy bizonyos mozgást
a természetben, és az eltelt pillanatok összességét „időnek”
nevezzük. Ha valamilyen oknál fogva a Föld elveszítené a
kapcsolatát a Nappal, az időegységeink értelmüket veszítenék,
és a természet más változásait kellene alapul venni. Az idő egy
alkotott fogalom (vikalpa). A vikalpa meghatározása,
hogy egy olyan fogalom, amelynek megfelelő tárgy nem létezik.
Nincs az időnek megfelelő tárgy a természetben, csupán az emberi
elme következtet rá a megfigyelései alapján.
Azt mondják, hogy az univerzumunk sok
milliárd éves, és azt jósolják, hogy még további tizenöt
milliárd évig fog létezni. Az ősrobbanás előtt, minden anyag
egy helyen összpontosult. Az idő a változás megfigyelésétől,
egy külső vonatkoztatási ponttól, és a megfigyelőtől függ. Az
ősrobbanás előtt egyikőjükről sem győződhetünk meg. Ebből
arra a következtetésre jutunk, hogy idő sem volt.
Mindennek, aminek kezdete van, vége is
kell, hogy legyen. Amikor az univerzum megszűnik létezni tizenöt
milliárd év múlva, az idő is megszűnik létezni. Ahogy Einstein
relativitás-elméletéből is tudjuk, az idő függ a megfigyelőtől.
Amikor az univerzum végén már nincsenek megfigyelők, idő sem
lesz. Az indiai logika szerint azonban, ami nem valós a kezdetekor
és a végén, az a kettő között sem az.
A jóga szerint az idő a
múlékonysághoz kapcsolódik. Mivel a tudat változatlan, a
tudatban nincs idő. Az idő az elme intellektuális alkotása, egy
alkotott fogalom. Az idő az elméből születik, az elme gyermeke.
Amikor az elme feloldódik a prakritiben, az idő is
feloldódik vele együtt.
Akkor mi is az idő, ha nincs
tényleges, valódi létezése? Ahogy az előző szútra magyarázta,
a gunák úgy nyilvánítják meg a világot, hogy folyamatos
változásban van. Ha megfigyelünk egy tárgyat, mondjuk a
testünket, akkor látjuk, hogy folyamatosan változik. A gunák
folyamatos változása által a testünk először fiatalnak tűnik,
utána felnőttnek, később pedig öregnek. A fiatalból öreggé
változást az „állapot változásának” (avasztha parináma)
nevezzük.
Amikor a test végül is meghal és
eltűnik, akkor a megnyilvánultból maradvány-állapotúvá
változik. hasonlóan, amikor megszületik, akkor a potenciális
állapotból a megnyilvánultba kerül. A változásnak ezt a
fajtáját a „megnyilvánulás változásának” (laksana
parináma) nevezik. Ez azt jelenti, hogy az idő egy mentális
elképzelés, ami a megnyilvánulás változását írja le.
Másik szempontból is szemügyre
vehetjük. A test valójában nem tűnik el, csak a formája. A
testet alkotó összes elemi részecske továbbra is létezni fog,
bár más képződményeket fognak alkotni. A változásnak ezt a
fajtáját a „jellemző változásának” (dharma parináma)
nevezik. A változás e három formáját „láncolatok” (krama)
alkotják. A fiatalból öregbe történő változás nem egyszerre
történik, csak bizonyos krama megfigyelése után nevezzük
változásnak. A legkisebb egységet, amely alatt bármilyen változás
még mindig megfigyelhető, pillanatnak (ksana) nevezzük. Egy
pillanatot csak akkor tudunk megfigyelni, ha egy változás történt,
még ha az csak a légzésünk vagy az óra ketyegése volt is. Ha
semmilyen változást nem tudunk megfigyelni, akkor nem vesszük
észre, hogy eltelt egy pillanat, és a láncolat történik. Ha egy
olyan helyzetben lennénk elszigetelve, amelyben nem tudnánk
megfigyelni a láncolatokat, akkor nem tudnánk megmondani, hogy
telik az idő.
Ezért az időt a változásból
absztraháljuk. Ha a háromféle változás és azok láncolatai
közül egyet sem tudunk megfigyelni, akkor nem tudunk következtetni
az idő múlására. Az idő elképzelése megszűnik, amikor a
láncolat és a pillanat megszűnik. A láncolat és pillanat akkor
szűnik meg, amikor a változás (parináma) megszűnik. A
parináma akkor szűnik meg, amikor a gunák
abbahagyják a munkájukat. A gunák akkor hagyják abba a
munkájukat, amikor a céljuk be van teljesítve. A céljuk akkor van
beteljesítve, amikor a jógi átéli a dharma-mégha-szamádhit
és a látó megállapodik a saját formájában (a tudatban)."
1 megjegyzés:
Nagyon érdekes poszt volt!
Megjegyzés küldése