"4.29. praszamkhjáné 'pjakuszídaszja szarvathá vivéka-khhjátér-dharmaméghah szamádhih
praszamkhjáné – a legmagasabb meditációban; api – még; akuszídaszja – annak, akinek nem maradt más érdeke; szarvathá – mindenhogyan; vivéka-khjátéh – a megkülönböztetés által; dharma-méghah – a dharma özöne; szamádhih – szamádhi.
Ha a maradandó diszkriminatív
tudásban (vivéka khjátih) elkülönülünk
minden nyereségtől, ami a meditációból fakadhat (praszamkhjána),
akkor belépünk a jellemzők felhőjét eloszlató szamádhiba
(dharma-mégha szamádhi).
A jóga eddig leírt összes formája,
beleértve a meditációt és a szamádhit, rendelkezik
valamiféle céllal – valamivel, amit szeretnénk elérni,
megkapni. Így az objektív (szampragjáta) szamádhi
minden fázisának az a célja, hogy teljes ismeretet és megértést
adjon a tárgyakról. Ez a tudás (pragjá) így képessé
tesz bennünket, hogy megismerjük a világot úgy, ahogyan van. A
Jóga-szútra harmadik fejezetében leírt szamjamákat
a misztikus képességek (sziddhik) elérése érdekében
végzik. Az objektív (szampragjáta) szamádhi végső
eredménye a diszkriminatív tudás.
Ahogy már említettük a 2.27.
szútrában, el kell jutni egy olyan pontra, ahol az
erőfeszítés, a gyakorlás, a valamivé válás, fejlődés,
növekedés, és a sikeresség nem fog tovább vinni, hanem túl kell
lépni rajta. Ezen a ponton teljesen el kell engednünk azt az
elképzelést, hogy a jóga valahová el fog juttatni bennünket. Fel
kell adnunk magának a fejlődésnek és lérésnek az elképzelését.
Amíg valahová el akarunk jutni, még mindig létrát mászunk –
az, hogy a hivatali létrát vagy a spirituális létrát, nem
számít. A létrán mászáshoz egóra, erőfeszítésre,
akaraterőre és az elménkre van szükség. Erőfeszítésbe kerül,
hogy valamivé váljunk, ami még nem vagyunk. Önmagában az a vágy
azonban, hogy valamivé váljunk, önnön valódi természetünk, a
tudat elutasítását jelenti. A tudat oszthatatlan. Örökké a
szabadság állapotában van. Ebben a végső és tárgy nélküli
szamádhiban megjelenik a megvalósítás, hogy már azok
vagyunk.
A látszat, a tárgyak és jelenségek
az életünk során egy felhőt alkottak körülöttünk, amely
megakadályozza, hogy lássuk az önvaló napsütését, és a tudat
nyitott, kék egét. Az önvaló fénye forma nélküli, nincsenek
jellemzői. Az elménk viszont, másrészről mindenhez vonzódik,
aminek formája és ezért jellemzői vannak. Az elmének ezt a
funkcióját – hogy elfordul valódi természetünktől a
jelenségek felé a nyereség céljából – a jellemzők felhőjének
nevezzük. Ez a felhő elrejti az önvalót, és ez az a felhő, amit
a dharma-mégha szamádhi eloszlat, így képessé téve
minket arra, hogy megállapodjunk valódi természetünkben, a
tudatban. Ezért nevezik a jellemzők felhőjét eloszlató
szamádhinak (dharma-mégha szamádhi).
Figyelemre méltó zavar volt a dharma
kifejezés körül, ami e szamádhi szakszkrit nevének részét
alkotja. Ahogy a 3.13-as szútrából tudjuk, Patandzsali a
dharma szó jellemvonás vagy attribútum jelentését
használja. Az átalakulás (parináma) három formájának
egyike, amin egy tárgy keresztülmehet. Egy tárgy lényegét – a
tárgyat, mint olyat – Patadzsali dharminnak nevezi.
Meglepetéssel tapasztaltam, hogy számos fordító a dharma
jelentésének a jámborságot vagy erényességet vette. A
Mahábháratában a dharma szót valóban ezzel a
jelentéssel használják, de a Jóga-szútrában nem. Ez a
félreértés hasonló ahhoz, amikor a jóga szó jelentését
„egyesülésnek” vesszük Patandzsali Jóga-szútrájának
kontextusában, vagy az adhjátmát a tényleges önvalóként
értelmezzük.
„Erényeket záporozó felhőnek”
értelmezni a dharma-mégha szamádhit, ahogy néhány modern
szerző tette, nem sok értelme van. Vjásza többször is kijelenti,
hogy az igazi jóga túllép a bűnön és erényen. A 4.7. szútra
szerint, egyesek a bűnös tettekhez kötődő karmát gyűjtik,
mások a jámbor tettekhez kötődőt, míg a legtöbbünk kevert
karmát gyűjt. A jógi azonban egyiket sem gyűjti. Az erény és
bűn az ellentétpárok egyike, amelyeket feladunk a 2.48-as
szútrában. Az erény és a bűn olyan kategóriák,
amelyeket az elme használ a világ megítélésére. ha túlmegyünk
az elmén ebben a legmagasabb szamádhiban, akkor hogyan
lehetne ez az erényeket záporozó felhő? Ez semmi máshoz nem
vezetne, csak a feltételekhez kötött állapotba való
visszatéréshez.
A felszabadulás madártávlatából
nincs erény és bűn. Ashtavakra Rishi így fogalmazza meg: „Ahogy
az eget nem érinti meg a füst, úgy a tudatot ismerő szívét sem
érinti meg a az erény és a bűn.” Minden élőlény attól az
elkeseredett, fájdalmas késztetéstől vezérelve cselekszik, hogy
elérje a boldogságot. A gyűlölet legtöbb tettét azért követik
el, mert az elkövető képtelen kifejezni a szeretetét. Az
upanisadok szerint, a Legfelsőbb Brahman minden világkorszak
(kalpa) végén magába szippantja az összes univerzumot, ami
az egész világ megsemmisítését jelenti: minden lény elpusztul.
Az áldozatok szemszögéből bűnös tettnek tűnik, madártávlatból
viszont az inga lengése a létezés és nemlétezés között, ami
természetesnek tűnik, akár a szív dobogása, vagy a
gerincfolyadék lüktetése. Bizonyára nem erényes és nem is
bűnös, hanem semleges. Ugyanígy van a tudat is. Ha a tudat erényes
volna, akkor tulajdonságokkal és tartalommal kellene rendelkeznie.
A tudat meghatározása azonban az, hogy tiszta tudatosság. Ahhoz,
hogy a tudatosság tiszta legyen, tartalom és tulajdonságok
nélkülinek kell lennie.
Ahogy láttuk a 3.13-14. szútrákban,
Patandzsali a dharma szót nem az „erény”, hanem a
„jellemzők” jelentéssel használja. A jellemzők felhője vagy
köde a világ és a látó hibás összekapcsolódására
vonatkozik. A jellemzők felhőjét szétoszlató szamádhiban
ez a felhő láthatóvá válik és első alkalommal felismerhető
mint olyan. A misztikus élmény során a tudat napja eloszlatja a
ködöt. A tudatlanság árnyéka, ami által a látó (a tudat)
összekeveredik a jellemzők, attribútumok, tárgyak és az elme
világával, eloszlik, és a látó megállapodik önmagában. Ez a
valódi jóga állapota.
Ennek a szamádhinak a
megjelenése nem függ egy tárgytól, csakis az alanytól, vagyis a
tudattól. Az objektív szamádhival az a probléma, hogy a
tárgyak átmenetiek, és ezért a rájuk alapozott szamádhi
is. Mivel ez a tárgy nélküli szamádhi a tudaton alapszik,
amely örök és sérthetetlen, maga a szamádhi is az. A
jelenségek ködének eloszlatása pillanatától kezdve eggyé
válunk a tudat napjával. ha felismertük eredeti természetünket,
mint a tudatot, elértük az állandóság állapotát, mivel a
tudatnak nincs kezdete és vége sem."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése