Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"4.18. szadá gjátás-csitta-vrittajasztat-prabhóh purusaszjáparinámitvát
szadá – mindig; gjátáh –
ismertek; csitta-vrittajah – az elme változásai;
tat-prabhóh – a mesterének; purusaszja
– a purusának; aparinámitvát – a
változatlanság miatt.
A változatlan tudat (purusa) mindig
ismeri szolgáját, a változékony elmét.
Az elme vagy tud egy tárgyról, vagy nem tud róla, ezért
nevezzük csapongónak. A tudat azonban mindig tudatos az elme
állapotáról. Pontosan e tény alapján lehet megállapítani
Vjásza szerint a tudat sérthetetlenségét és változatlanságát.
Ha nem ez lenne a helyzet, akkor néha ismernénk a gondolatainkat,
míg máskor nem ismernénk őket. Azonban mindig hallgatnunk kell a
gondolatainkra, akkor is, ha tetszik, vagy ha nem, és ez azt
jelenti, hogy a tudat mindig tudatos róluk.
Ha egy napig megfigyelünk minden jelenséget, amivel találkozunk,
akkor rájövünk, hogy van valami, ami változatlan. Ezen örök
aspektusunk a tudatosságunk. Az előttünk megjelenő tárgyak
folyamatosan változnak, de a tudat, ami előtt megjelennek,
változatlan.
Ez a tudatosság a tudat tulajdonsága. Ha az elme tulajdonsága
lenne, akkor az elmének minden tárgyról folyamatos tudással
kellene rendelkeznie. Azonban nem ez a helyzet, mivel az elme
változékony módon vagy rendelkezik tudással egy tárgyról, vagy
nem.
Van egy másik komoly oka is annak, amiért az elme nem
rendelkezhet tudatossággal. Ezt a következő szútra
magyarázza el."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése