"A jógikus szövegek szerint, amerre a prána (a légzés vagy az életerő) megy, arra megy a vritti (az elme hullámzása) is. Hasonlóképpen, a Hatha-jóga Pradípiká azt állítja, hogy az elme és a légzés összekapcsolódik, és kettő tevékenysége megegyezik. A Pradípiká elmagyarázza, hogy az elme csak akkor kezd gondolkodni, amikor a gondolatot a prána kíséri, és a prána csak akkor kezd áramlani, amikor az elme is bekapcsolódik.
Az
elme hullámzása (folyamatos keresgélése és cikázása)
megakadályozza, hogy megpillantsuk eredeti, természetes
állapotunkat, ami az isteni eksztázis (ánanda). A jógikus
szövegek szerint ez a következő mechanizmus által valósul meg:
Mielőtt a durva fizikai test (szthúla saríra) megnyilvánul,
az életerő a központi energiavezetékben (a szusumnában)
állapodik meg. A megnyilvánulás folyamata által, amit evolúciónak
is nevezünk, egymás után kifejlődnek a finom fizikai test
energiaközpontjai, felülről (a szahaszrára csakrától)
kezdődően, és befejezve a legalsó (föld) csakrával, a
múládhárával. Amikor a föld-csakra megnyilvánul, akkor a
központi energiavezeték alsó nyílása, amely a föld-csakrában
található, elzáródik. Ezen elzáródás megakadályozza a prána
belépését a központi energiavezetékbe, és így a két
szomszédos csatornába hatol, hasonlóképpen, mint amikor egy
vérrög hirtelen elzár egy artériát, a test pedig megpróbálja
úgy megoldani a problémát, hogy eltéríti a vért a szomszédos
artériákba. A sásztrák (szentírások) azt mondják, hogy
ebben a pillanatban elveszítjük az isteni mivoltunkra vonatkozó
tudást, és megkapjuk a világgal kapcsolatos tudást. A világgal
kapcsolatos tudást azáltal kapjuk meg, hogy a központi
energiavezeték elzáródása okozza a durva fizikai (anatómiai)
test létrejöttét. Annak elvesztése, hogy önmagunkat a határtalan
tudatként ismerjük, nem csak azt okozza, hogy az elme gépezete
beindul, hanem a testet is megnyilvánítja. (Ezért a „felvilágosult
test, felvilágosult elme” kifejezés némileg problémás). Az
elme és a test együttes jelenléte azt jelenti, hogy az egyénnek
időrendi sorrendbe kell rendeznie az eseményeket (egyeseket
korábbra, másokat későbbre), mivel egyidejűleg nem képes
feldolgozni őket. Ezzel szemben, ha valaki megszilárdult a
tudatban, akkor mindennek egyidejűleg a tudatában van, történjen
az a múltban, jelenben vagy a jövőben. A test jelenléte így
általában a korlátozottságunk és nem a fejlődésünk jelzője.
Ezen
mélyen el kell gondolkodni és meg kell érteni. Pontosan ugyanebből
az okból az olyan bölcsek, mint Gjánésvara nem haboztak feladni a
testüket nagyon fiatal korban, mivel azt gondolták, hogy ha
ragaszkodnak a testükhöz, az nem járul hozzá az isteni eksztázis
megtapasztalásához. Az olyan modern bölcseket, mint Sri
Nisargadatta Maharajot vagy Ramana Maharishit egyáltalán nem
zavarta öregedő testük lerobbanása. Nisargadatta aggódó
kíséretének még arra is ritkán sikerült meggyőznie őt, hogy
vegye be az orvosságát halálos betegségére.
Összefoglalva:
a központi energiavezeték blokkja a múládhárában
(gyökércsakra) azt okozza, hogy az életerő a két oldalsó
csatornába, a jobb orrlyukhoz kapcsolódó szoláris (pingalá)
és a bal orrlyukhoz kapcsolódó lunáris (ídá) csatornába
áramlik. Az életerő váltakozása az ídá és a pingalá
között, és a lélegzet ennek megfelelő váltakozása a bal és a
jobb orrlyuk között az elme váltakozását okozza a relativizmus
és a fundamentalizmus szélsőségei között."
1 megjegyzés:
Csíkszentmihályi Mihály Flow Az áramlat
Kicsit érthetőbb mint a prana csakra stb spiritualisnak eladott gondolat mém csapdák.
Megjegyzés küldése