"A pránájáma és a belső, vagy finom légzés anatómiája
A
finom légzés anatómiája a prána
anatómiája – vagyis annak áramlása a nádík
rendszerében, és kapcsolata a légzéssel. A pránájáma
pedig, ennek megfelelően – a prána
áramlásának manipulációja, mely a légzőgyakorlatok kiterjedt
rendszeréből áll.
Több
kontextusban is találkozunk a prána
kifejezéssel, és minden kontextusban egy kicsit más a jelentése.
Egyes jóga-írások azt az utasítást adják, hogy szívjuk be a
pránát
a jobb orrlyukon keresztül, és fújjuk ki a balon keresztül. Ebben
az esetben a prána
egyszerűen a légzést jelenti. Olyan idézeteket is találhatunk,
amelyek azt javasolják, hogy irányítsuk a pránát
a titokzatos szusumnába,
a központi energiavezetékbe. Ebben az esetben a prána
kifejezés a finom életerőre vonatkozik. És ez a szó
legáltalánosabban alkalmazott jelentése. Olyan idézeteket is
találunk, melyek azt mondják, hogy a pránát
és apánát
össze kell vegyíteni a köldöknél. Ilyen esetekben a prána
(ugyanúgy, mint az apána),
a tíz életlevegő (váju)
egyikére vonatkozik, melyek önmagukban a szélesebb értelemben
vett életerő, a prána
alváltozatai. Tartsuk emlékezetünkben ezeket a különböző
jelentéseket, amikor a prána
kifejezéssel találkozunk.
A
prána
kifejezés elválaszthatatlanul összefonódik a pránájámával.
A pránájáma
gyakorlása három lényeges hatással van a finom légzésre, és
azon keresztül az elmére és a fizikai testre. A pránájáma
visszavonja a pránát
a testbe, kiegyensúlyozza a prána
áramlását a nádík rendszerében, és lehetővé teszi a prána
belépését a központi energiacsatornába. Egymás után sorban
megvizsgáljuk ezeket a hatásokat.
A
Jóga-jágjavalkja
szerint egy képzetlen személyben a prána
szét van szóródva, és ezért tizenkét angula
(hüvelyk) távolságra terül szét a fizikai test határain túlra.
Ha a pránánk
ilyen állapotban van, akkor valószínűleg nem tudunk
összpontosítani, nincs szilárd alapunk, és szétszórtak vagyunk.
Nehezen fogunk tudni koncentrálni, hajlamosak leszünk fölösleges
törekvésekre fecsérelni az energiánkat, és nem tudjuk az
elménket elegendő ideig koncentrálni egy problémára ahhoz, hogy
eljussunk a megfelelő megoldáshoz. Ha ez a helyzet, akkor a
pránájáma
gyakorlása által vissza tudjuk irányítani a pránát
a testünkbe. A pránájámának
ezt az első hatását könnyedé felfedezhetjük: az a személy, aki
eddig szétszórt volt és mindenfelé irányult a figyelme, most
önmagában nyugszik, nyugodt és magabiztos.
A
pránájáma
második eredménye a prána
kiegyensúlyozása a hold- és a nap-nádík
rendszere között. (A lunáris és szoláris nádít
valamennyire a paraszimpatikus és szimpatikus idegrendszerhez
hasonlíthatjuk. Ha azonban ilyen párhuzamokat vonunk, akkor mindig
emlékeznünk kell arra, hogy a parányi nádík
a finom fizikai test részét képezik, míg a szabad szemmel is
látható idegek a durva fizikai test részei. A hasonlóság csupán
a funkciót tekintve állja meg a helyét, és nem strukturálisan.)
Az
átlagember esetében a prána
a két energiavezeték között oszcillál; de az is megtörténhet,
hogy jobbára az egyik nádíban
reked meg. Ha a szoláris nádíban
teng túl a prána,
akkor az elménk hajlamos lesz arra, hogy egy állásponthoz
ragaszkodjon, és minden mást helytelennek tekint. Ennek
következtében nagyon önfejűnek tűnhetünk, és csőlátással
éljük meg az életünket. Ha a lunáris nádíban
teng túl a prána,
akkor az elme hajlamos lesz minden helyzetben látni az igazságot,
és a kritikai érzék hiányában képtelenek leszünk felelősséggel
cselekedni. Céltalanná válunk, mint egy dióhéj, amely a viharos
tenger hullámain hánykolódik.
Mindkét
állapot annak a számos akadálynak a megnyilvánulásához vezet,
amelyeket Patandzsali felsorol, mint a csökönyösség, kétely,
hamis nézetek, és a képtelenség a kívánt állapot elérésére
és megtartására. A makacsságot a szoláris nádíban
túltengő prána
okozza. A kétséget a lunáris nádíban
túltengő prána
eredményezi. A hamis nézeteket a szoláris nádíban
felgyülemlő túlzott prána
okozhatja, amely azt eredményezheti, hogy csökönyösen
ragaszkodunk egy értelmetlen állásponthoz; azonban a lunáris
nádíban
felgyűlt prána
is okozhatja, amely azt eredményezi, hogy képtelenek vagyunk
elutasítani egy helytelen álláspontot. A képtelenség arra, hogy
elérjünk vagy megtartsunk egy kívánt állapotot egyaránt a
szoláris nádíban
található túl kevés prána
okozza.
A
pránájáma
egyenletessé teszi a prána
eloszlását a nádík rendszerének két aspektusa között. Ez
pedig megszabadít az elme szélsőségeitől, és elhárít számos
akadályt a jóga útján. A nádík
kiegyensúlyozása ugyancsak felkészít a pránájáma
harmadik és legfontosabb eredményére, az elme felfüggesztésére."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése