Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"4.10. tászám-anáditvam csásisó nitjatvát
tászám – azoknak; anáditvam –
kezdet nélküliség; csa – és; ásisah
– az élni akarásnak; nitjatvát – az állandóság
által.
Ezek a szamszkárák és emlékek kezdet
nélküliek, mivel a vágyak kezdet nélküliek.
Minden élőlényben ott a vágy a saját létezésének
folytonossá tételére. Mivel ez a vágy minden élőlényben ott
van, örök és nem teremtett tudatalatti tendenciáknak
(vászanáknak) köszönhető. Ma ezt kollektív
tudatalattinak neveznénk. Ezek a nem teremtett vászanák
ahhoz a következtetéshez vezetnek bennünket, hogy az elme (csitta)
önmagában nem teremtett és mindent átható. Ez a megértés
ellentétes a Védánta nézetével, amely szerint a
szamszkárák és az elme csupán az illúziónak a valódira
(tudatra) történő hibás kivetítéséből jönnek létre. ha
megvalósítjuk, hogy a kígyó igazából csak egy kötél, akkor a
kígyó hibás elképzelésének vége szakad. így tűnik el a
tudatalatti elme és a világ a Védánta szerint, amikor a
valódi lényeget (a Brahmant) megvalósítjuk.
Ez az oka annak, hogy a védántistáknak nehezükre esik
helyesen interpretálni a jógát. Egyes, sokat publikált
védántisták sok kárt tettek a jóga helytelen
bemutatásával, maikor azt tanították, hogy „meg kell fékezni
minden gondolatot”, „ki kell iktatni az érzékeket”, „meg
kell ölni az érzékeket”, „meg kell ölni az elmét”, „meg
kell szüntetni az egót” vagy „meg kell ölni a gazember egót”.
Ezek az ötletek esetleg működhetnek a Védánta kontextusában, de
ha átvisszük a jógára, akkor egy ezoterikus önmegsemmisítő
kultusz benyomását keltik, és valóban egyesek ezt hiszik a
jógáról. A jógában a világot valóságosnak tekintjük, az
elmét és az egót pedig öröknek. Semmi rossz nincs ebben a három
dologban, de ha fel akarunk szabadulni, akkor nem szabad azonosítani
magunkat velük. Csak akkor tudjuk felismerni, hogy mi magunk, a
tudat örökké szabadok vagyunk. Nem kell semmit kiiktatni, megölni,
megszüntetni, sőt, igazából az erre tett törekvések csak
növelik az egoitást.
Mivel az elmét, az egót és a világot valóságosnak, kezdet
nélkülinek és teremtetlennek tekintjük, nem az elmét magát
szüntetjük meg, hanem a mázát, ami hullámzásból (vritti)
áll. Ami nem valóságos a jógában, az egyfelől a tudat, másfelől
a prakriti kiterjedései – a világ, az elme, stb. - hibás
összekeveredése. Ez a hibás keveredés vagy hamis azonosulás
(szamjóga) akkor ér véget, amikor a vrittik elülnek,
és az elme elcsendesedik. Akkor a tudat önmagában nyugszik."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése