"Fogadd be a nyolc ágat!
Mindig
légy tudatában annak, hogy az ászana csak egy ág a nyolc
közül. Integráld az ászana-gyakorlásodat a jóga
negyedik, ötödik és hatodik ágával, és gondolj ezekre úgy,
mint a hetedik ág (a meditáció), és végül a nyolcadik (a
szamádhi) előkészítő gyakorlataira. A 3-6. ágak
integrált gyakorlása az uddzsájí pránájáma (a negyedik
ág egyik gyakorlata, lásd a 7. fejezetet) helyes végrehajtásával
kezdődik az ászana-gyakorlás közben. Az érzékek
visszavonásával folytatódik (pratjáhára, az ötödik ág).
Vond vissza a látás érzékelését az előírt dristik
(fókuszpontok) alkalmazásával. Vond vissza a hallás érzékelését
a saját légzésed hallgatása által. Vond vissza a tapintás és
mozgatás érzését a propriocepcióra, vagyis a testrészek
megfelelő elrendezésének intuitív tudatosítására történő
koncentrációval. Vond vissza a szaglás érzékelését a múla
bandha, az ízlelés érzékelését pedig az uddíjána
bandha aktiválása által. (A jóga alapjául szolgáló
szánkhja filozófia szerint, a szaglóérzék a múládhára,
vagyis a föld-csakrában helyezkedik el. Ha az orrhegyünkre nézünk,
azzal aktiváljuk a múla bandhát, és visszavonjuk a
szaglóérzéket. Az uddíjána bandha, vagyis a gyomorzár a
szvádhisthána csakrához kapcsolódik. A szánkhja
szerint az ízlelés érzéke a szvádhisthána, vagyis a
víz-csakrában helyezkedik el.)
Amikor
akaratlagosan lekötjük az elmét mindebben, anélkül, hogy
hagynánk a jövőbe vagy a múltba révedni, az elménk
koncentrálttá válik, és elérjük a dháranát (a hatodik
ágat). Amikor megfelelő gyakorlás után mindez megszakítás
nélkül és spontán módon történik, akkor elérjük a dhjána
(meditáció, a hetedik ág) szintjét.
Emlékezzünk
rá, hogy a szamádhi, a nyolcadik ág, kétféle lehet. Ha az
elme annyira tiszta, erős, és koncentrált, hogy a meditáció
tárgya eggyé válik az elme róla alkotott képével, azt az
objektív szamádhi szintjének nevezzük. Ez az az állapot
amelyben Patandzsali megalkotta a Jóga-szútrát, Rishi
Vamana pedig a Jóga-koruntát. Amikor az összes eddigi elem
által a kegy pillanatában megvalósítjuk önmagunkat, mint örökké
a tényleges önvalóban, a határtalan tudatban megállapodottat, az
az állapot a tárgy nélküli szamádhi.
Nyílj
meg a szanszkrit előtt!
Mindegy,
hogy mi az anyanyelved, emlékezz rá, hogy az a nyelv vaikhárikus
( a hang negyedik, durva megnyilvánulásán alapul). Add meg a
szanszkritnak azt a tiszteletet, amit megérdemel, mint madhjamikus
(a hang harmadik, finom szintjén alapuló) és mantrikus
nyelv. Próbálj meg nem visszarettenni a szanszkrit nyelv
tanulásának gondolatától, hanem még ha lassan is, de tegyél
szert némi jártasságra a szanszkrit kifejezésekben. Meditálj a
szent Óm szótagon, mely minden mantra eredete, az egyetlen
pasjantikus (a hang második, megnyilvánult fázisa) szótag,
az a hang, melybe minden hang visszatér.
Tanuld
meg helyesen kiejteni a pózok neveit és a jógával közvetlenül
kapcsolatos összes kifejezést. Emlékezz rá, hogy minden anyag,
minden tudás, és minden hang lényegében vibrációs minta
(sabda). Ha helyesen intonálsz a pózok neveinek és a
szanszkrit szavak kiejtése során, az megváltoztatja az agyadat, és
tudást hoz létre (lásd a 3. fejezetet).
Tanulmányozd
az anatómiát!
Ismerd
meg és értsd meg részletesen az alkalmazott jógikus anatómiát
és az emberi test mozgástanát és azt, ahogy viszonyulnak az egyes
pózokhoz, amiket végzel. Sokat segít, ha tudod, hogy melyik izom
hol végződik, és milyen munkát végez. Mielőtt belemész egy
pózba, kérdezd meg magad: Milyen akciókból áll össze ez a póz?
Mely izmokat kell koncentrikusan vagy excentrikusan vagy izotónikusan
vagy izometriásan használni a végzése közben? Milyen
mozgástartományban használom a pózban az ízületeket és a
szalagokat?
A
legtöbb póz intuíció-ellenes (ha arra hagyatkozunk, amennyi
intuíciója megmaradt a modern embernek). Ez azt jelenti, hogy ha
nem használod a kifinomult módszereket és az analízist, akkor
valószínűleg helytelenül fogod végrehajtani őket. Az emberi
elme hajlamos a dolgok leegyszerűsítésére, és valószínűleg
olyan dolgokat fog mondani neked, hogy hozd össze a hátadat a
hátrahajítás közben, pedig valójában az ellenkezőjét kellene
csinálni. Tartsd a fejedben a pózok gyakorlásának két
alkotmányos szabályát: (1) egyszerre terjeszd ki a testedet az
összes ellentétes irányba, és (2) a pózba való belépés után
semlegesíts minden akciót, amellyel a pózba jutottál, azáltal,
hogy az ellenkezőjét végzel. E két szabály követésével úgy
mozoghatunk a világban, hogy nem keltünk diszharmóniát."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése