Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"4.13. té vjakta-szúksmá gunátmanáh
té – azok; vjakta – megnyilvánult; szúksmá – finom; gunátmanáh – a gunák természetével rendelkezők.
A három időbeli állapot megnyilvánult vagy finom, és a
gunák alakítják őket.
Ha egy tárgy érzékelhető, akkor megnyilvánultnak mondják. Ez
azt jelenti, hogy az időbeli állapota a jelen. Ekkor érzékelhető
az érzékek számára, mivel a durva fizikai elemekből
(mahábhútákból) álló borítással rendelkezik. Ha nem
tudjuk közvetlenül érzékelni a tárgyat az érzékeinkkel, akkor
finom állapotban van, ami azt jelenti, hogy az időbeli állapota
vagy potenciális (jövő) vagy maradvány (múlt).
Vannak olyan példák, amikor tudatában vagyunk ennek a ténynek.
Szinte minden emberi kultúrában a gyászoló embert az a gondolat
vigasztalja, hogy az elhunyt hozzátartozója nem igazán vált
nemlétezővé, csupán nem látható többé. A különböző
kultúrákban úgy tartják, hogy a halottak az ősökhöz mennek,
vagy a mennyekbe, az alsó világokba, vagy visszatérnek az
elemekbe. Ezek az elképzelések a mi szempontunkból egyben mind
közösek, hogy az eltávozott személy hátrahagy egy maradványt. A
nyugati kultúrában azt a temetők fenntartásával ismerjük el,
amelyekben kereszttel vagy sírkővel állítunk emléket a
halottainknak. Minden egyes sír és főleg a sírkő annak a
bizonyítéka, hogy az a személy hagyott egy maradványt eben a
világban, nem tűnt el teljesen. Amikor pedig fényképeket teszünk
a falra az őseinkről, akkor is kijelentjük, hogy a maradványaik
tovább léteznek. Sok kultúrában a halottak megfelelő tisztelete
nagyon részletes szertartásokba torkollik, ami azt mutatja, hogy a
halottak maradványai fontosak.
Néhány törzsi kultúra gyakorolja azt a megdöbbentő
bölcsességet, hogy megálmodják az utódaikat, vagy előhívják
őket a megnyilvánult állapotba a potenciálisból. Ezek a kultúrák
felismerik azt, hogy van egy aspektusunk, ami változatlan, attól
függetlenül, hogy megnyilvánultak vagyunk, vagy sem. Hogyan tudna
egy férfi és egy nő létrehozni egy új élőlényt? Ez nem
lehetséges. Csak egy halott testet tudunk létrehozni. A test csak
azáltal válik élővé, hogy belehatol egy lény, aki a potenciális
állapotból a megnyilvánultba kerül.
Azok a tárgyak, amelyek a potenciális állapotból a
megnyilvánultba, majd a maradvány-állapotba változnak, mind a
gunák termékei. A mi esetünkben az elme (csitta), a
tudatalatti (vászaná), az egó (ahankára) és az
intellektus (buddhi), amelyek a potenciális állapotból a
megnyilvánultba, majd a maradvány-állapotba kerülnek, még mindig
a természet (prakriti) minőségeiből (gunák)
állnak. Ez azt jelenti, hogy mindig átmenetiek és változók
lesznek, mindig tárgyak lesznek, és sohasem alanyok. Az egyetlen
aspektusunk, ami érintetlen – amit nem befolyásolnak az időbeli
változások és a jellemzők változása – az örök tudat
(purusa).
A bennünk lé vő tudat egyáltalán nem változik, amikor
meghalunk. Még maradvány sem lesz belőle, mert változatlan. Ezért
mondja Krisna Ardzsunának: Ne keseregj. Egyetlen élőlényt sem
lehet megölni. És te sem ölhetsz meg egy másik élőlényt.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése