Újabb részlet Gregor Maehle Ashtanga-könyvéből:
"Hetedik fejezet
Légző
mozdulatok és a lélegzet
A
légzés és a lélegzet központi szerepet játszik az indiai
spiritualitásban. Ata
éva pránah
- „A légzés maga a Brahman (határtalan tudatosság)” - így
hangzanak a Brahma-szútra
(1.1.23.) halhatatlan szavai. Az ősi védikus látnokok úgy
tekintették, hogy az univerzum a kiterjedés és összehúzódás
pulzáló mozdulatait végzi, mely a légzéshez hasonlít. Az
Upanisadok
azt mondják, hogy az univerzumot „kilélegezte” a Brahman
(Brihad-áranjaka
Upanisad 2.4.10.).
Hasonlóképpen, az egyén légzésének ritmusát a kozmikus
ritmushoz kapcsolták.
Úgy
tekintik, hogy a belégzés a „sza”
hangként, a belégzés pedig a „ham”
hangként nyilvánul meg. Együttesen alkotják a „szóham”
(„Én az (a Brahman) vagyok”) mantrát, ami az Upanisadok
négy mahávákjája
(nagy kijelentése) közül az egyik. Ha először kilélegzünk, és
utána be, akkor a „hamsza”
(hattyú) szót ejtjük ki. A hattyú a az egyéni lélek metaforikus
jelképe, amelyet azonosnak tekintenek a Brahmannal. A légzés által
tehát mindenki egész élete során a teremtés két nagy mantráját,
a szóhamot
és a hamszát
ejti ki.
De
a légzés spirituális jelentősége messze meghaladja a
szimbolikusat. A test számos öntudatlan tevékenysége közül a
légzés az, amelyiknek a legfontosabb következményei vannak a
durva fizikai, finom fizikai testre és az elmére vonatkozóan. A
nyugati gondolkodás elkülönítette a testet és az elmét,
miközben ezt a különállóságot az indiai gondolkodás nem
fogadja el. A jóga szerint a test és az elme szorosan összefügg;
valójában egymás kifejeződései, és nem más kapcsolja őket
össze, mint a légzés.
Patadzsali,
a jóga ősi megfogalmazója azt mondta, hogy minden gondolat, szó
vagy tett tudatalatti benyomást hagy, amely a karma tárházában
gyűlik össze. A karma tárháza hozza létre a finom fizikai testet
az energiacsatornákkal (nádík),
erőközpontokkal (csakrák)
és a durva fizikai testet a különböző szövetekkel. A fontos
kapcsolat itt az, hogy a rögzített gondolati minták (amelyeket
tudatalatti benyomásoknak és feltételekhez kötöttségnek
nevezünk), határozzák meg a prána
áramlását, amely pedig a szövetek létrehozását irányítja. Ez
az ellenkező irányba is működik: ha egyszer létrejöttek, a
testi szövetek is meghatározzák a prána
áramlását, ami pedig a gondolati minták mozgását befolyásolja.
Míg a szöveteket és az elme struktúráját nehéz megváltoztatni,
és akaratunkkal befolyásolni, a prána
áramlását meg lehet változtatni – ezt pedig a légzés tudatos
manipulálásával érhetjük el, ami nem más, mint a prána
durva kifejeződése. A légzés irányítása által irányítjuk a
pránát,
és amerre a prána
megy, arra megy az elme is.
Ha
helyesen megértjük a légzés nyugati anatómiáját, és ezt a
megértést beépítjük a gyakorlásunkba, akkor helyesen el tudjuk
látni az összes szövetünket oxigénnel és így biztosíthatjuk
az egészségüket. A prána
finom energetikai anatómiájának ismerete és alkalmazása azt
jelenti, hogy harmonizáljuk a prána
áramlását a finom testben, befelé irányítjuk az elmét
(pratjáhára),
és fókuszáljuk azt (dháraná).
Így a légzés jógikus tudománya kiegyensúlyozott, egészséges
testet eredményez, és felkészíti az elmét a magasabb meditációs
technikákra, végül pedig a tudat megvalósítására."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése