"3.52. szthánjupanimantrané szanga-szmajákaranam punar-anista-praszangát
sztháni – mennyei lények; upanimantrané – tiszteletteljes meghívása; szanga – ragaszkodás; szmaja – büszkeség; akaranam – nem téve; punah – újra; anista – nem kívánt; praszangát – újraéledés.
A mennyei lények meghívásának
nem szabad sem büszkeséget, sem ragaszkodást ébresztenie, mivel
az újból nem kívánt következményeket eredményezne.
Vjásza szerint négyféle jógi
létezik. Az első típus a gyakorló, aki számára a fény még
csak dereng (1.36. szútra). A második típus elérte az
elmélkedésen túli (nirvicsára) szamápattit, és
ezért szert tesz az igazságot hordozó tudásra (1.48. szútra).
A harmadik típus az elemek és érzékek mesterévé vált, de még
mindig gyakorol (3.44. és 3.47. szútra), míg a negyedik
túllépett a gyakorláson, és a felszabadulás közelében jár.
A négy típus közül az elsőt nem
érdeklik a mennyei lények, a harmadikat és negyediket pedig mér
nem tudják megérinteni. Vjásza szerint a második típus viszont
felkelti az érdeklődésüket. megpróbálják elcsábítani,
fizikai halhatatlanságot, készséges nimfák, angyalok szolgálatait
ajánlják fel, űrhajókat, kívánságteljesítő fákat,
tisztánlátást és tisztánhallást ajánlanak. Ezeken túl
megígérik, hogy nagy mesterekkel találkozhat, gyémántkeménységű
testet kap stb. A mennyei lények azt fogják mondani, hogy mindez
jogosan jár a jóginak gyakorlata fejében. A probléma abban
rejlik, hogy ha elfogadja ezeket az ajánlatokat, akkor büszkeség
és ragaszkodás fog kifejlődni benne az új szerzemények iránt.
Ezek hamar megcsappantják a gyakorlása eredményeit, és újra a
tudatlanságba és a sötétségbe taszítják.
Meg kell értenünk, hogy ezek a
mennyei lények a halál karmai között vergődnek, mivel saját
maguk is ragaszkodnak az élvezetekhez. A jóginak el kell különülnie
ezektől az ajánlatoktól ahhoz, hogy elnyerje a felszabadulást.
3.53. ksana-tat-kramajóh szamjamádvivéka-dzsam gjánam
ksana – pillanat;
tat-kramajóh – annak egymás után következése;
szamjamát – szamjama által; vivéka-dzsam
– a megkülönböztetésből született; gjánam - tudás.
A pillanatra és annak
sorrendiségére irányított szamjama a
megkülönböztetésből származó tudást eredményezi.
A pillanatot (ksana) az idő
végső részecskéjének tekintik, mint ahogyan az atom az anyag
végső részecskéje, Vjásza szerint. Egy második meghatározást
is közöl, ami az az idő, ami alatt egy atom e tér egyik pontjából
eljut a mellette lévőbe.
Ha az ilyen pillanatok folyamát
szemléljük, ezt kramának, vagyis a pillanatok sorrendjének
nevezzük. Ez a sorrendiség azonban nem a pillanatok összessége.
Igazából az egyik pillanat a másikba fordul,. aztán a
következőbe. mindig csak egy pillanatot tudunk megfigyelni. az
olyan elképzelések, mint az óra vagy a nap adják az idő
elképzelését, de valójában az idő nem létezik. Az idő csupán
az elme szüleménye, amely képtelen a pillanatnyiság megértésére.
Soha senki nem látta a jövőt vagy a múltat, mert mindig csak a
jelen létezik. Az elem azért fejleszti ki a jövő és a múlt
fogalmait, hogy megértse, miért nem észlel bizonyos tárgyakat.
Úgy tekinti, hogy eltűntek a
megfoghatatlan múltban, vagy a még megfoghatatlan jövőből fognak
felbukkanni. Minden egyidejűleg létezik minden irányban. A
jelenségek ebben a bizonyos pillanatban nyilvánulnak meg és térnek
vissza potenciális állapotukba. Soha semmi nem történt a múltban
vagy a jövőben. Mivel az elménk nem tudja megérteni, hogy minden
a jelenben történik, kifejleszti az idő fogalmát. De az idő csak
az elmében létezik. Ez az elme technikája, hogy egymás utáni
sorrendbe rendezi a jelenségeket, mert nem tudja felfogni a világot.
A halálközeli élményeket átélő
emberek arról számolnak be, hogy látták az életüket, amint egy
pillanat alatt lejátszódott előttük. Ez ezért történik, mert
az elme felfüggesztődik a halál idején. utána a tudatba
merülünk, amíg újra át nem alakul. a tudat szemszögéből nézve
az egész életünk egyidejűleg történik, egy pillanat alatt. Ha
fogunk egy pillanatot, és visszanézünk, akkor rájövünk, hogy
van bennünk valami, ami mindig ott volt, és sohasem változott meg.
Ősinek tűnt, amikor fiatalok voltunk, valahogy nem csökkentette a
fiatalságunk. Idősebb korban saját magunknak ugyanez az aspektusa
hirtelen fiatalnak, időtlennek, és az úgynevezett idő múlása
által érintetlennek tűnik. énünk ezen aspektusa a valódi énünk,
a tudat. Nincs múltja, és nincs jövője. Ugyanúgy jelen van a
születésünkkor, fiatalkorunkban, idősebb éveink alatt, és a
halálunkkor is. Ugyanígy, egy folyó egyidejűleg a forrásánál
van, a hegyek között, a síkságon és a torkolatánál is. A folyó
számára nem telik időbe, hogy a forrásától a torkolatáig
eljusson – az összes helyen egyszerre van jelen. Ugyanígy, a
tudat nem tölt időt azzal, hogy eljusson a születéstől a
halálig. Minden egy pillanat alatt történik.
Amikor az egyik pillanatból a másikba
kerülünk, azt sorrendnek nevezzük. A pillanatok sorrendje Vjásza
szerint nem adódik össze idővé, mert mindig csak a jelen pillanat
létezik. Az egyéni pillanatok azonban különböznek egymástól,
mivel a prakriti összes alkotóeleme folyamatos változásban
van.
Ha a pillanatra és annak
sorrendiségére irányítjuk a szamjamát, a
megkülönböztetésből született tudáshoz jutunk. Ez annak a
ténynek köszönhető, hogy hogy ez a szamjama megvilágít
mindent, ami változik. Minden, ami változik, a prakriti
terméke, és ezért nem mi vagyunk, nem a purusa (tudat), a
valódi természetünk. Ebben a szamjamában minden, ami
állandó, elkülönül attól, ami átmeneti. Így születik belőle
a megkülönböztetés."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése