Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"4.4. nirmána-csittánjaszmitá-mátrát
nirmána – teremtés; csittáni –
elmék; aszmitá – egoizmus; mátrát –
egyedül.
A megteremtett elmék csak egy énségből (aszmitá)
nyilvánulnak meg.
E szútra megértéséhez először meg kell értenünk,
mit ért Patandzsali a „megteremtett elme” (nirmána csitta)
kifejezés alatt, és arra is emlékeznünk kell, hogy a Jóga-szútra
negyedik fejezete a felszabadulással (kaivalja) és ahhoz
kapcsolódó témákkal foglalkozik. Egy kezdő jógázó számára e
témák némelyike távolinak tűnhet, de az ősi mesterek nem
véletlenül foglalkoztak velük.
A jelen szútra egy olyan mester elméjének állapotáról
beszél, amely meghaladta a felfüggesztett állapot (niródha)
alkalmankénti szintjét. Amikor az elmém felfüggesztett állapotban
van, akkor úgy fogom használni, mint egy izmot. Izomként használni
az elmét azt jelenti, hogy csak akkor használom, amikor feladatot
kap. Más időben az elme felfüggesztett állapotban van, én pedig
megállapodok a szívben.
Ennek a szintnek a meghaladása azt jelenti, hogy belépünk a
2.27. szútrában leírt hét szintű megértés végső
állomásaiba, amit az elmétől való szabadságnak nevezünk. Bár
magát az elmét öröknek tekintjük a jógában, a felszabadulást
megközelítő jógi fölött elveszíti az uralmát. Azt mondják,
hogy ilyenkor az elme alkotóelemei (a gunák) visszatérnek a
forrásukhoz (a prakritihez). A jógi akkor éri el ezt a
szintet, amikor rájön, hogy az elméje számára egyáltalán nincs
többé feladat, ami azt jelenti, hogy elérte a teljességet.
Azonban, bár a jógi munkája beteljesült, lehet, hogy munkát kell
még végeznie mások vagy a világ java érdekében.
Ebben az esetben a jógi sziddhává válik. Ezt nem lehet
begyakorolni. Azt a döntést, hogy valakiből sziddha lesz-e
vagy sem, nem az egyén hozza meg, hanem, a választott filozófiai
álláspontunktól függően a prakriti, a kozmikus
intelligencia (ami a prakriti terméke), a Legfelsőbb Lény
(amely a Védánta követői számára a prakriti oka),
vagy a Sakti, az Anyaistennő (a prakriti megszemélyesülése).
A sziddha egy olyan felszabadult mester, aki az akarata
szerint tud testeket megnyilvánítani vagy külalakot változtatni,
sok esetben a tanítás kedvéért. Az indiai közhiedelem szerint
Patandzsali, Vjásza és Sankara is ilyen mesterek voltak. Sankaráról
például azt mondják, hogy nem halt meg, hanem szivárvánnyá
változtatta a testét. Vjászát és Patandzsalit vagy
halhatatlannak tekintik, vagy úgy veszik, hogy több testben
nyilvánultak meg egymás után azért, hogy szolgálhassanak.
Vjásza szerint a jelen szútra megválaszolja a kérdést,
hogy a sziddha által megnyilvánított különböző testeket
egyéni elmék vezérlik, vagy egy közös elmén osztoznak. Ha azt
feltételeznénk, hogy a sziddha egy elméből nyilvánította
meg a különböző testeket, az ellentétes volna magával a sziddha
meghatározásával. A sziddha egy olyan lény, aki
felszabadult az elme hatása alól, más szavakkal a különböző
megnyilvánulások között az elme nincs jelen.
Patandzsali most azt állítja, hogy ugyanaz az énség (aszmitá)
hoz létre több elmét. Ez azt jelenti, hogy a prakriti
csupán a sziddha egyetlen aspektusát tartja fenn a
megnyilvánulások között, ez pedig az énsége. Ez az egyetlen,
filozófiailag helyes válasz. Végső soron, ha az elme megmaradna,
akkor a sziddha nem lenne sziddha. Ha a sziddhából
csak a tiszta intelligencia (buddhi) maradna meg, akkor nem
tudnánk vitatkozni arról, hogy az egymást követő
megnyilvánulások során ugyanarról a sziddháról van-e
szó.
Az énség (aszmitá) az egoitás (ahankára)
funkciója. Patandzsali az egoizmus leírására is használja az
aszmitá szót, amikor a szenvedés-forrásokról beszél, de
általánosabb értelemben véve az ahankára helyett
használja, amely a kozmikus egoitást jelenti.
A szánkhja szerint a prakritiből származik a
kozmikus intelligencia, amelyben nem található meg az önazonosság
érzése. A kozmikus intellektusból származik a kozmikus egoitás
(ahankára), amely azt mondja: „Én vagyok” és „Mindezt
én érzékelem”, míg az intellektus csupán tiszta intelligencia,
ennek érzése nélkül.
Az ahankárából származik a test (az öt érzékszerv és
az öt cselekvő érzék) és az elme. Ebből a forgatókönyvből
meg kell értenünk, hogy az egoitás (ahankára) szükséges
a megnyilvánulás folyamatához. Az egoitás nélkül nem lehetséges
az elkülönülés a tudattól, anélkül pedig nincs megnyilvánulás,
anélkül nincs megkötöttség, anélkül nincs megtapasztalás,
anélkül pedig nincs felszabadulás. Ezért az egoitás a
megnyilvánulás és teremtés egyik összetevő aspektusa.
Az egoitás vagy az énség az egyik meditációra alkalmas tárgy
is egyben. Pontosabban szólva ez ez egyik legmagasabb szintű
meditációs tárgy, amely fölött csupán az intellektus (buddhi)
van. A tudatot nem tekintik a meditáció tárgyának, mivel az mag
az alany.
Amikor a jógában az ahankárán (egoitáson) meditálunk,
az nem azt jelenti, hogy azt gondoljuk: „Olyan csodálatos nagy
egóm van”, vagy az ellentétét: „Gyűlölöm az egómat és el
akarom pusztítani”. Az egoitáson/ahankárán történő
meditáció azt jelenti, hogy bármikor felmerül egy gondolat,
tudatossá válunk arról az elvről, amely azt mondja: „Én
gondolom ezt a gondolatot.” ha azonosnak tekintjük magunkat ezzel
az elvvel, azt evolúciónak, megnyilvánulásnak, megkötöttségnek,
idővel szenvedésnek, és végső soron „halálról halálra
vándorlásnak” nevezzük. Ha elkülönültek maradunk az
egoitástól, ami a szánkhja és a jóga szerint nem a miénk,
hanem, mint ahogy az elme és az intellektus is, a prakriti
tulajdona, akkor az involúció, feloldódás, felszabadulás, és
végül gyönyör és szabadság útján haladunk.
Ez az egoitás, a birtokos az elme aktiválódásának
előfeltétele, ami érthető az előző magyarázat után. Az elme a
valóság szimulátora, amely a túlélés érdekében fenntart egy
azonosságot (egoitást), amely különáll a létezés mögöttes
okától (a tudattól). Ha nem lenne ott az érzékelés birtokosa
(az egoitás), akkor nem lenne haszna az érzékelés szervezésére
irányuló képességnek (elme), amelyet birtokolni lehet.
Patandzsali most azt mondja, hogy egy tulajdonos (aszmitá)
több elmét is kivetíthet. Így válaszolja meg azt a kérdést,
hogy az egy lény által megnyilvánított több testben egy elme
van-e vagy több. Mindegyiknek külön elméje van, amit egy énség
hoz létre."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése