"Fájdalmasnak kell-e lennie az ászanának?
Van
egy széles körben elterjedt félreértés, miszerint a póznak
fájnia kell. Alapszabályként leszögezhetjük, hogy a pózoknak
nem szabad fájniuk, és erre még az ősi bölcsek is felhívták a
figyelmet. Patandzsali azt mondja a Jóga-szútrában,
hogy „héjam
duhkham anágatam”,
ami azt jelenti, hogy a jövőben bekövetkező szenvedést el kell
kerülni (Jóga-szútra
2.16.)
Az utasítás mögötti érvelés nagyon egyszerű. Minden élmény,
amit átélünk, tudatalatti benyomást (szamszkárát)
hoz létre. Minden tudatalatti benyomás, a tartalmától
függetlenül, önmaga megismétlését idézi elő.
Ez
azt jelenti, hogy ha gyakran gyakoroljuk a pózokat olyan módon,
hogy fájdalmat okozzanak, akkor ezzel több fájdalmat hozunk létre
a pózainkban a jövőre nézve. A „No
pain, no gain”
kifejezés működőképes lehet az élet egyes területein, de az
ászanára
alkalmazva destruktívvá válik. A testünk szöveteinek károsításán
túl, egyre jobban foglalkoztatni fog bennünket a fájdalom és a
test, ha újra és újra a fájdalom lenyomatát helyezzük a
tudatalattinkba. Minden intenzív fizikai érzés erősebb
azonosítást hoz létre a testtel. A jóga célja azonban az, hogy
ne erősödjön ez az azonosítás. A cél az, hogy tökéletesítsük
a testünket, és ezáltal alkalmas és megbízható járművé
váljon a felszabadulás felé vezető úton. Gondoljunk úgy a
testünkre, mint egy autóra: minél jobban bánunk vele, annál
jobban fog működni. Rendszeresen kell szervizelni, fenn kell
tartani a folyadékszintet, és a légnyomást a gumikban. Az, hogy
tiszteletteljesen bánunk a testünkkel, nem jelenti azt, hogy
azonosítjuk magunkat vele. Ha azonosítjuk magunkat a testünkkel,
akkor akadállyá válik a spirituális evolúcióban, ahelyett, hogy
jármű lenne. Ez mindennél világosabb lesz a halál pillanatában,
ami kulcsfontosságú pillanat a spirituális evolúció
szempontjából. Ha nem tanultunk meg elkülönülni a testünktől,
a halál nem fog felemelni bennünket. Ez a potenciálisan legerősebb
pillanat ebben az esetben fájdalmas élménnyé fog válni.
Egy
másik utasítás is elhangzik a fájdalom elkerülésére, méghozzá
a Bhagavad-gítában.
A Legfelsőbb Úr az Úr Krisna formájában kritizálja azokat, akik
kínozzák a testet (Bhagavad-gítá
17.5-6.).
Ő, mint a világ valódi lelke, a Felsőlélekként él a
szívünkben, és így minden testben jelen van. Azok, akik fájdalmat
okoznak a testnek, megszentségtelenítik az otthonát. Ebből
alakult ki az elképzelés, hogy a test Isten temploma. Úgy kell
bánnunk a testünkkel, mint a Legfelsőbb Lény otthonával.
Háromféle
kellemetlen fizikai érzés létezik, amit a pózokban átélhetünk.
A következőképpen neveztem el őket: 1) kreatív diszkomfort, 2)
szükségtelen fájdalom, és 3) szükséges, karmikus fájdalom."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése