"Szükséges, karmikus fájdalom
A
fájdalomnak ezt a formáját a nyugatiak számára nehezebb
megérteni, mivel a karma fogalma is szerepel benne. Múltbeli
tetteink, szavaink és gondolataink által hoztuk létre azt, akik ma
vagyunk, beleértve, Patandzsali szerint, a testünk típusát, az
életünk hosszát, és a halál módját, amit át fogunk élni.
Amikor Patandzsali azt mondta, hogy a jövőbeni fájdalmat el kell
kerülni, nem beszélt a múltbeli fájdalomról. Ebben a
kontextusban a múltbeli fájdalom az a fájdalom, amit a múltbeli
tetteinkkel létrehoztunk. Most vagy a jövőben fogjuk
megtapasztalni. Nem ítélhetjük el múltbeli tetteinket. Ha a
tetteink magjai kicsíráztak, a tettekhez kapcsolódó karmát nem
lehet megakadályozni, és a belőlük származó fájdalmat el kell
viselnünk, méghozzá nem felháborodva tűrni, hanem önként
elfogadni, mint olyat, ami nekünk rendeltetett. Ha önként
elfogadjuk, akkor karmikus tisztuláshoz fog vezetni, és el fogja
égetni az adott fájdalomhoz kapcsolódó múltbeli karmát.
Az
életben időnként át kell esnünk elengedési folyamatokon, és
ezek nem lehetnek teljesek a fájdalmas érzések nélkül. A gyász
egy ilyen folyamat példája lehet. Senki nem vonja kétségbe, hogy
egy szeretett hozzátartozó halálát egy esetlegesen hosszú
gyász-időszak követheti, mely alatt hozzászokunk az elengedés
gondolatához. Ezek a folyamatok csak akkor érhetik el céljukat, ha
szándékosan és tudatosan belekezdünk.
A
karmikus fájdalom egy ászanában az a fájdalom, amitől nem
tudunk megszabadulni az anatómiai tudakozódás vagy a részletekre
való odafigyelés által. Ha minden tőlünk telhetőt megtettünk,
hogy kijavítsuk a pózt, és a fájdalom mégis megmarad, akkor
lehet, hogy szükséges, karmikus fájdalomról van szó, amit el
kell viselnünk. Egy jógi számára nagy kihívást jelenthet, ha
tudja, hogy minden tőle telhetőt megtett, mégis tovább szenved.
Sok ember ekkor hagyja abba a gyakorlást, mert úgy érzi, hogy
igazságtalanul bántak vele. Ha mégis sikerül folytatnunk a
gyakorlásunkat, akkor ezáltal tápláljuk a tapaszt, a
képességet, hogy a nehézségek ellenére is fenntartsuk a
gyakorlásunkat. Ha nem vagyunk hajlandóak keresztülmenni a
karmikus fájdalmon, és elviselni, akkor megáll a jógikus
fejlődésünk.
Ebben
a tekintetben a jóga hasonlít egy házassághoz. Amikor
összeházasodunk, elkötelezzük magunkat a partnerünk mellett
jóban-rosszban. Ugyanerre a megingathatatlan elkötelezettségre van
szükség az ászana-gyakorlásban is. Ennek azonban
intelligens elköteleződésnek kell lennie. Képesnek kell lennünk
egyértelműen azonosítani, hogy a fájdalom a helytelen technika
elkerülhető következménye, vagy pedig a múltban elkövetett
bűneink következménye. ezt úgy érhetjük el, ha minden tőlünk
telhetőt megteszünk, hogy helyesen végezzük az ászanákat,
és ezért kétségek nélkül biztosak lehetünk abban, hogy nem
elkerülhető az a fájdalom, amit átélünk.
Figyelmeztetés:
Ha nem vagyunk képesek helyesen meghatározni a fájdalom jellegét,
azzal még rosszabbá tehetjük a dolgokat. Ne feledjük, hogy az
ászana közben tapasztalt fájdalom túlnyomó többsége
szükségtelen, és a hibás technika következménye. Sohase
fogadjuk el, hogy karmikus fájdalmat élünk át, amíg kétség
nélkül kizártuk annak a lehetőségét, hogy a helytelen
végrehajtás okozza. Ez a pont rámutat az anatómiai kutatás
fontosságára. Ha megfelelő megértéssel rendelkezünk a test
anatómiai elveiről, valamint a szóban forgó pózról, akkor tudni
fogjuk, hogy mindent megtettünk-e a fájdalom elkerüléséhez. Az
anatómiai tudás segítségével határozhatjuk meg, hogy a
fájdalmunk karmikus vagy sem.
Az
előző bekezdésekben részletezett utasításokkal könnyedén
vissza lehet élni. Sok esetben a gyakorlók örömmel elfogadják a
tényt, hogy a fájdalom, amit átélnek, szükséges, és így nem
kell felelősséget vállalniuk arra, hogy megváltoztassák az
ászanához fűződő viszonyukat. A fájdalom helyes
meghatározásához keressünk fel egy olyan jógaoktatót, aki
részletesen ismeri az anatómiát és az ászanák
összhangját. A következő rész semmiképpen nem helyettesíti az
orvosi szakvéleményt. Ha folyamatos fájdalmat tapasztalunk, akkor
feltétlenül vitassuk azt meg a kezelőorvosunkkal!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése