"Mukta-haszta
sírsászana
(szabadkezes fejenállás) és baddha-haszta
sírsászana
(kötött kezes fejenállás)
A
fejenállás-pózok egyik kihívása az, hogy ha egyszer elkezdesz
kidőlni belőle, nem tudod megállítani a folyamatot. Így nem
ajánlott addig próbálkozni a fejenállással, amíg nem tudod meg
is tartani a pózt. Szélesebben értelmezve ez egy fontos elvre
utal: Soha ne eressz szabadjára egy erőt, ha nem tudod visszavonni.
Ezt
a leckét a következő történet tanítja a Mahábháratában,
amelyben alkalomhoz illően Brahmá fejéről esik szó. A
Mahábhárata
napjai közben a nagy harcosok fő fegyvere az asztra
volt. Az asztra
egy nyíl volt, amit egy mágikus varázsige kimondása közben
lőttek ki, és ezáltal pusztító rakétává változtatták.
Sokféle asztra
létezett, amelyek pusztító erejét csak azok a harcosok tudták
aktiválni, akik tapasz
és beavatás által váltak a varázsigék mestereivé. A
legfélelmetesebb asztra
a Brahma-sírsa
asztra
volt, vagyis „Brahmá feje-rakéta”, amely Siva pusztító erejét
idézte meg, amikor letépte Brahmá ötödik fejét. A Szkanda
Purána
szerint ezt a fegyvert Rishi Dadicha gyémántkemény koponyájából
készítették, akinek a gerincéből Indra vadzsrája
is készült. A Brahma
sírsa asztrát
sohasem volt szabad emberek ellen használni, csakis démonok ellen.
Az
Úr Siva Rishi Agasztjának adta a Brahma
sírsa asztrát.
Hosszú idő elteltével Agasztja átadta Dronának, Ardzsuna harci
gurujának. Drona Ardzsunának adta, mivel tudott Ardzsuna erős
tapaszáról és önuralmáról. Drona fia, Asvatthámá féltékeny
lett Ardzsuna eredményeire, és meggyőzte az apját, Drona józan
esze ellenében, hogy árulja el neki a szörnyű fegyver mantráját.
Drona végül engedett neki, de előtte megígértette a fiával,
hogy sohasem veti be a fegyvert emberi lények ellen.
Később
a Mahábhárata
háború alatt, Asvatthámá Krisna és Ardzsuna ellenfele lett.
Bhíma, Ardzsuna bátyja küzdelemre hívta ki Asvatthámát. Mivel
Bhíma nagy harcos volt, Asvatthámá nem akart kockázatot vállalni,
és kilőtte Bhímára a Brahma
sírsa asztrát,
a következő szavakkal: „Legyen a világ Pándava-mentes”. Ekkor
ekkor lépett Ardzsuna a csatamezőre. Rájött, hogy ha meg akarja
védeni magát és bátyját, akkor vissza kell vernie Asvatthámá
asztráját azáltal, hogy saját maga is kilövi a Brahma
sírsa asztrát.
Ahogy
a két asztra
egymás felé száguldott, a hegyek elkezdtek rázkódni, az óceánok
pedig forrni. Egyértelművé vált, hogy a két asztra
kombinált ereje az egész világot elpusztítja. A két mennyei
Risi, Vjásza és Nárada megjelent a két asztra
között, hogy megakadályozzák összeütközésüket. Mindketten
felemelték kezeiket, és összegyűjtött tapaszuk kombinált ereje
által megállították a két asztrát
a levegőben. A rishik
felszólították Ardzsunát és Asvatthámát, hogy hívják vissza
az asztráikat,
mert ekkora pusztító erejű fegyvert egyáltalán nem szabad
használni a törékeny földön, vagy embertársaik ellen. Ardzsuna
engedelmeskedett a parancsnak, és nagy koncentrációval és
erőlködés közepette visszavonta a fegyverét összegyűjtött
tapasza ereje által.
Asvatthámá
azonban nem tudta visszahívni asztráját.
Sohasem tanulta meg, hogyan kell visszahívni, és sohasem érdekelte,
hogy bármilyen pusztító erőt visszavonjon, amit útjára
indított. Csak a pusztítás és a céljai elérése érdekelte.
Mivel Ardzsunát és testvéreit a rishik
védelmezték, Asvatthámá a Pándavák meg nem született gyermekei
ellen fordította az asztrát,
hogy beteljesüljön az átka, mely alapján a föld Pándava-mentes
lesz. Az Úr Krisna ereje által az egyik meg nem született gyermek,
Paríksit megmenekült. Judhisthíra uralkodó halála után Paríksit
lépett trónra, és hatvan évig uralkodott. Az Úr Krisna
megátkozta Asvatthámát, hogy egymagában kóboroljon a világban,
bűzösen, betegségektől megfertőzve, barátok és szerelem nélkül
sok ezer éven keresztül."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése