"Ékapáda-sírsászana („egy láb a nyak mögött”-póz) és dvipada-sírsászana („két láb a nyak mögött”-póz)
A
láb-a-nyak-mögött pózok az egó megsemmisítését képviselik.
Könnyen képzelhetjük a lábunkat egy nehéz áldozati kardnak
(khadga),
mellyel levágjuk az egót tartalmazó fejünket. A fej levágása,
mint a felfuvalkodott egó csökkentésének vagy megsemmisítésének
jelképe sokszor megjelenik az indiai mitológiában, mint például
Daksa lefejezése, majd újraélesztése az úr Siva által, vagy
Csinnamasztá istennő önlefejezése.
A
fej levágásának szimbolizmusát erőteljesen kifejezi az Úr Siva
és az Úr Brahmá konfliktusa. A Kúrma
Purána
szerint az Úr Brahmá, az ötfejű istenség egyszer kijelentette,
hogy ő az Ísvara, a Legfelsőbb Úr, és a Brahman, a határtalan
tudat, holott mindkét címet sokkal inkább az Úr Sivára vagy az
Úr Visnura vonatkozóan használják, mint az Úr Brahmára.
(Az
Úr Brahmá neve nem egy istenségre, hanem egy pozícióra
vonatkozik. Az első lény, aki múltbeli tudatalatti benyomásai
miatt megjelenik minden egyes világkorszakban, annak az univerzumnak
a Brahmája lesz. Mivel ő az első lény, tudatalatti benyomásait
nem korlátozzák mások, és így a gondolataiból képes
megteremteni az univerzumot. Az indiai tradíció szerint a mi
világkorszakunk Brahmáját Pradzsápatinak nevezik. Majdnem
mindentudónak tekinthető egy emberi lényhez viszonyítva, viszont
a Legfelsőbb Lényhez képest (akit az Úr Sivával, Úr Visnuval
vagy Umá istennővel azonosítanak) mégis halandó és korlátozott
erővel rendelkezik.
Megjegyzés:
A Bhágavata
Purána
mitológiája szerint Brahmá szerepét valóban egy egyéni lélek
tölti be, ám hivatala az egész univerzum fennállásának idejére
szól, nem csak egy-egy világkorszak idejére. Minden univerzumban
más lélek tölti be Brahmá szerepét, és az univerzum méretétől
függően öt, száz, ezer, vagy akár tízezer fejjel is
rendelkezhet. A mi univerzumunk viszonylag kisebbnek számít a
többihez képest, így Brahmá csupán öt fejjel rendelkezik. Ezzel
szemben Siva és Visnu ugyanannak az univerzumokon és anyagi
teremtéseken kívül is létező Istenségnek a megnyilvánulási
formái mindegyik univerzumban, mint ahogyan Umá is, aki az anyagi
természet (prakriti)
összességének istennője. Brahmá és Siva viszonyát az is
bonyolítja, hogy mivel Brahmá az első lény az univerzumban, a
többi istenség is rajta keresztül nyilvánul meg. Siva például
Rudra formájában Brahmá homlokából pattant ki, amikor Brahmá
éppen bosszús volt. Így Brahmá joggal eshet abba a tévképzetbe,
hogy ő az Úr Siva forrása.)
Amikor
a négy Véda megszemélyesülve megjelent előtte és
felvilágosította, hogy az Úr Siva a legfelsőbb, Brahmá azzal
érvelt, hogy ez nem lehet igaz, mivel Sivának felesége van, ezért
ragaszkodást mutat, ami szerinte nem képesíti Sivát a Legfelsőbb
helyzetére. Ekkor hallhatóvá vált a szent Óm szótag, és
megnyilvánult belőle a Legfelsőbb Lény, az Úr Siva. Közölte
Brahmával, hogy a felesége, Umá istennő nem más, mint az ő
eksztázisának megnyilvánulása. Brahmá nem ismerte ezt el, és
még súlyosbította is a helyzetet azáltal, hogy ötödik fején
keresztül meghódolásra szólította fel az Úr Sivát. Ekkor az Úr
Siva felemelte szigonyát és levágta Brahmá ötödik fejét. Amint
lehullott a feje, Brahmá megértette, hogy az Úr és a Nagy Istennő
valójában ugyanannak a Legfelsőbb Lénynek a megnyilvánulásai.
Kigyógyulván önimádatából és felduzzadt egójából, Brahmá
menedéket vett az Úrnál.
Brahmá
egyik fejének levágásával azonban az Úr Siva egy bráhmana
megölésének bűnét (brahma-hatja)
követte el. A törvénykönyvek szerint ez a legnagyobb bűn, ami a
saját szüleink vagy gurunk
megöléséhez mérhető csak. Brahmá fejének koponyája odatapadt
az Úr Siva kezéhez, és így kápálin
(koponya-hordozó) lett belőle. Addig kellett magával hordania a
koponyát, amíg le nem vezekelte bűnét.
Ennek
érdekében az Úr Sivának végre kellett hajtania a mahávratát
(nagy fogadalmat). A nagy fogadalom szerint tizenkét évig kell az
erdőben lakni, ruhátlanul, hamuval borítva, csak gyökereken és
bogyókon élve, miközben a koponyát hordozza magával a vezeklő.
Nem csak koldulóedényként kell használni a koponyát, hanem abból
kell enni és inni is. A mahávrata
lényege az, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, hogy a
bűnös bráhmana-gyilkos.
Emiatt a társadalom megveti és kirekeszti őt, így a bűnös
kasztonkívülivé válik. Az Úr Siva szimbolikusan végezte ezt a
vezeklést. Mivel mindenható, természetesen az erejében lett volna
mentesíteni magát a bűn alól. Mégis önként alávetette magát
ennek a vezeklésnek, hogy megmutassa: senki sem tekintheti magát a
törvény felett állónak. Azt is megmutatta, hogy nincs egója,
mivel nem habozott leereszkedni a társadalmi létra legalacsonyabb
fokára, egy gyilkoséra.
Siva
mahávratája
lett az oka a kápálikák
(koponyahordozók) rendje létrejöttének. (A kápálika
rendet az ötödik sorozatban található krakacsászana
tette halhatatlanná az Ashtanga
rendszerben. Krakacsa a kápálika
rend egyik vezéralakja volt, és Mysore-ban lakott.) A kápálikák
Siva vezeklését utánozzák, és emberi koponyát hordoznak
magukkal, hogy abból egyenek és igyanak. Raszta hajat növesztenek,
és meztelenül, hamuval bekenve közlekednek. Általában egyedül
élnek az erdőben, de ha ember lakta területre tévednek, akkor
társadalomellenesen viselkednek, obszcén gesztikulációval és a
nők előtti durva kijelentéseikkel vívják ki a közmegvetést.
Így az Úr Sivát utánozva kasztonkvülivé válnak. Abban hisznek,
hogy minél jobban lenéz a társadalom, annál közelebb kerülsz az
Úrhoz. Mindezt az Úr Siva iránti bhakti
érzéséből teszik, pontosan ugyanolyan durva körülmények között
töltve az életüket, mint ahogyan Ő tette mahávratája
alatt. A kápálikák
tettei mögötti logika az, hogy mivel az Úr Siva mindenható, a
feltételekhez kötött lét alól csak az ő kegyéből lehet
felszabadulni. Mahávratája
utánzása által a kápálikák
az Úr kegyét szeretnék vonzani.
Lefejező
szimbolizmusuk miatt, az ékapáda-sísászana
és a dvipada-sírsászana
arra emlékeztet bennünket, hogy ne hordjuk túl magasan a fejünket,
és ne gondoljunk túl sokat önmagunkról. A láb-a-nyak-mögött
pózok egyik nagy érdeme az, hogy alázatossá tesznek. Ha arra a
vezeklésre gondolunk, amit az Úr Siva végrehajtott, amiért
levágta az Úr Brahmá ötödik fejét, és a kápálikák
rendjére, mely ebből létrejött, akkor ez a két póz megtanít
arra, hogy ne ítéljük meg túl hamar azokat, akik a társadalmon
kívül állnak, mert lehetnek rá érvényes okaik, amelyek
meghaladják a mi megértésünket."
4 megjegyzés:
Ez a bejegyzés összekavart, azt nem tudtam, hogy több Brahman is létezik a másik az, hogy Siva=Krisnával nem értem?
Kedves Névtelen!
Csak egy Brahman létezik, a végelen tudat. Úgy érzem, hogy összetéveszted a fogalmat Brahmával, aki egy félisten. Siva nem feltétlenül egyezik meg Krisnával, csak bozonyos értelemben. Mindketten az Abszolút Igazság személyes formái, mely a különböző hittel/odaadással rendelkező emberek számára más módon nyilvánul meg. Remélem, ez segített valamennyire.
A Svétásvatara upanisad és a hagavad-gítá szerint háromféle Brahman létezik: az anyagi természet, az azt uralni vágyó feltételekhez kötött lélek és az Úr.
Bhagavad
Megjegyzés küldése