"Nakrászana (krokodilpóz)
A
krokodil, vagyis nakra, gyakran használt metafora az indiai
mitológiában és szentírásokban. A Szkanda Purána
például, a jelenlegi kort, Kali sötét korszakát egy
krokodilhoz hasonlítja. Utasítást ad azoknak, akik „Kali
krokodiljának fogai között vannak”. Ezt a metaforát azért
használják, mert a Kali-júga hajlamos lehúzni bennünket
az állati és démonikus természetünk alsó aspektusaiba, mint
ahogyan a krokodil is megragadja áldozatát, és lehúzza a víz
alá, hogy megfojtsa.
Agresszív
természete ellenére, a krokodil védett státuszban van a
szentírásokban. A Déví Bhágavata Purána tartalmaz egy
részt, amely leírja a különböző poklokat, amelyek azokra
várnak, akik megszegik az isteni törvényeket; és a Nakra Kunda
(krokodil-pokol) azokat várja, akik cápákat és krokodilokat
ölnek. A Purána szerint, miután egy ideig ebben a pokolban
pörkölődtek, a krokodilok támadói azok áldozataiként fognak
megszületni egy időre – esetleg több életre is – amíg a
tisztulásuk be nem fejeződik.
A
Mahábháratában olvashatunk arról, hogy Ardzsuna közeli
kapcsolatba került a krokodilokkal. Miközben tirtha-játrán
(szent zarándoklaton) volt, hogy vezekeljen bűnéért, Ardzsuna
Dél-Indián keresztül utazott. Itt tudomást szerzett öt híres
tírtha (szent fürdőhely) létezéséről, amelyeket nagyon
szentnek és nagy erejűnek tekintenek, de nem tudják őket
használni, mert mindenkit felfalnak a krokodilok, aki fürödni akar
bennük. Ardzsuna úgy döntött, hogy valami hasznosat próbál
tenni, és megszabadítja a szent helyeket a krokodiloktól. Odament
az első tóhoz, és rituális fürdőt vett, miközben egy hatalmas
krokodil elkapta és lehúzta a víz alá. Azonban, mivel ő volt
Ardzsuna, képes volt kiemelni a krokodilt a vízből, és kihúzni a
partra. Ebben a pillanatban a krokodil eltűnt egy füstpamacsban, és
Ardzsuna egy gyönyörű mennyei apszara (nimfa) karjaiban
találta magát.
Megdöbbenve
kérdezte az apszarák leggyönyörűbbikét, hogy miképpen
került egy krokodil formájában ebbe a tóba. Az apszara azt
válaszolta, hogy egyszer a mennyei lakhelyükről ő és négy
barátnője meglátott egy fiatal, jóképű bölcset, amint mély
meditációba merült az erdőben. A mantrái és a szamádhija
erejénél fogva a fiatal bölcs ragyogóbban sugárzott, mint a nap.
Mivel az apszarák természetéhez tartozik az, hogy erotikus
trükkökkel eltérítsék a bölcseket a lemondásuktól és így
állítsák helyre az univerzum egyensúlyát, az öt mennyei nimfa
alászállt az erdőbe és elkezdett énekelni, táncolni és pózolni
a bölcs előtt, miközben testüket alig fedte ruha, mely minden
egyes mozdulatuknál látni engedte vonzó alakjukat. A bölcset
azonban egyáltalán nem szédítette meg a látvány. Miután egy
ideje lejtettek előtte, feléjük fordult, és megátkozta őket,
hogy krokodilként kell a víz alatt élniük. A táplálékuk pedig
a szent helyekre látogató zarándokok teste lesz, amíg nem jön
egy ember, aki elég erős ahhoz, hogy kirángassa őket a vízből,
amikor is visszanyerhetik eredeti formájukat."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése