"Pincsha-majúrászana (pávatoll-póz) és majúrászana (pávapóz)
A
majúra pávát jelent. A pávákról azt tartják, hogy
immunisak a kígyómarásra és más mérgekre, és ez a tulajdonság
a következő mítoszon keresztül köti őket össze Sivával.
Amikor
a dévák és a démonok kiköpülték az okozati óceánt,
hogy megkapják a halhatatlanság nektárját, megjelent a világot
elpusztító nagy méreg, a Kalakuta. Mivel az egész világot
pusztulással fenyegette, a dévák megkérték az Úr Sivát,
hogy szippantsa fel, mivel tudták, hogy sohasem utasít vissza
semmilyen kérést. Amikor a mérget a szájába vette, a felesége,
Umá hátulról odalépett hozzá, és megszorította a torkát, hogy
ne nyelje le és ne haljon meg. Így a méreg a torkában maradt, és
kékre festette azt, azért kapta a Nilákantha (kéktorkú) nevet.
Mivel a páva is kék torkú, a Szkanda Purána Majúrésának
és Majúrésvarának is nevezi, mindkettő név azt jelenti, hogy „a
pávák Ura”
Ennek
megfelelően, a majúrászanáról és a
pincsha-majúrászanáról is azt írják, hogy képes
eltávolítani a méreganyagokat a hasi szervekből, és meggyógyítja
a hasi betegségeket, mint például a bél- és gyomorfekélyt.
A
páváknak további jelentőséget is tulajdonít az indiai
mitológia. A Majúra nevű pávát a mítikus sas, Garuda fiának
tartják, aki a tollaiból teremtette őt. A Szkanda Purána
szerint Garuda odaadta Majúrát az Úr Szkandának, hogy járműként
használja, amikor kinevezték a mennyei hadsereg tábornokává. Így
az Úr Szkanda egyik neve Majúrakétu, ami azt jelenti, hogy „pávás
zászlajú”. A páva Szaraszvatí Déví, a tanulás, művészetek
és a beszéd istennőjének járműve (váhanája) is."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése