"Jóganidrászana (jógikus alvópóz)
Patandzsali
a nidrát
az elme öt állapotváltozása egyikeként sorolja fel. A nidrá
az az állapot, melyben az ébrenlét és álom állapota is
hiányzik, így ez az elme harmadik állapota. Ez a harmadik állapot,
valamint a negyedik, a turíja
(tudat) hasonlítanak egymásra abban az értelemben, hogy az elme
lángját egyikben sem legyinti meg a prána
szele, vagyis az elme szilárd. A nidrá
és a turíja
mégis különbözik egymástól abban, hogy a turíjában
jelen van a tudatosság, míg a nidrában
nincs. A jógikus alvás (jóganidrá)
állapotában a turíja
tudatosságát a nidrá
szilárd elmeállapotával kombináljuk. Az elme egyáltalán nem
mozog, mégis tudatában vagyunk ennek a mozdulatlanságnak.
Monier-Williams szerint a jóga-nidrá,
vagyis a jógikus alvás félúton van a meditáció és az alvás
között.
Az
a történet, amelyből e póz neve származik, az Úr Visnuhoz
kapcsolódik, aki minden mahájúga
végén a jóga-nidrá
állapotába kerül. A mahájúga,
vagy nagy júga
az az idő, ami alatt négy világkorszak eltelik a világban (ez 8
millió 400 ezer évnek felel meg, bár egyes források ennek
ezerszeresét, 8 milliárd 400 millió évet határoznak meg).
Mrikandu,
Bhrigu Rishi unokája hosszú ideig gyermektelen maradt. Végül az
Úr Sivának szóló tapaszt
kezdett végezni. Amikor az Úr Siva elégedetté vált vele, akkor
választási lehetőség elé állította: lehet egy hosszú életű,
de gonosz és zavart elméjű fia, vagy egy nemes lelkű, tanult,
erényes fia, aki tizenhat éves korában meghal. Mrikandu a második
áldást választotta. Amikor Mrikandu fia, Márkandéja közeledett
a tizenhat éves életkorhoz, az apja elárulta neki, hogy milyen
sors vár rá. Márkandéja leült az Úr Siva szobra előtt, és
mély meditációba merült. Amikor Jama, a halál ura a kellő
időben megjelent, akkor az istenszobor és Márkandéja köré dobta
hurkát, hogy elkapja áldozatát. Ez feldühítette az Úr Sivát,
aki megnyilvánult a szobrából, megölte Jamát és megáldotta a
hívét, Márkandéját, hogy örökre tizenhat éves marad és
elkerüli a halált.
Ezek
után Márkandéja több világkorszakot töltött mély
meditációban, anélkül, hogy észlelte volna a korszakok
változását maga körül. Egy napon, miközben meditált, erős
szél támadt, ami hamarosan hurrikánná változott. Elkezdett
szakadni az eső, és a folyók hamar kiáradtak, majd elárasztottak
mindent. Márkandéját hegynyi hullámok dobálták ide-oda, amikor
hirtelen egy óriási hullám tetején egy hatalmas banjanfát
pillantott meg. Nagy ragyogás áradt a fából, ami vonzani kezdte
Márkandéját. Amikor közelebb került hozzá, akkor látta, hogy
csak egy ágból ered a fény. Még közelebb érve látta, hogy a
fény csak a fának egyik leveléből jön. Ezen a levélen egy
ragyogó kisbabát látott, aki a hátán feküdt, és a lábujjait
szopogatta.
Márkandéját
egy belégzés beszívta a csecsemő testébe. Ott nagy
megdöbbenésére látta az egész univerzumot az összes galaxissal,
nappal, bolygóval, óceánnal, kontinenssel, heggyel, folyóval,
fával, satöbbi. Látta, ahogy az egész teremtés az idő hatására
tovatűnik a szemei előtt. Amint nézett, gyorsan követték egymást
a korszakok. Utána hirtelen a csecsemő kilégzése kivetette
belőle. Amikor látta a gyermeket ott heverni az aranyló fényben a
banjanfa
levelén az egész teremtéssel a testén belül, akkor rájött,
hogy az Úr Visnut látta, és a nagy pusztulás, a mahápralaja
ideje volt éppen, amikor az egész teremtés a vízbe fulladt a
mahájúga
végén.
Az
Úr Visnu, az univerzum fenntartója magába lélegzi a teremtést
minden egyes világkorszak végén és a jógikus alvás állapotába
merül. Ebben az állapotban az univerzum és az idő felfüggesztett
állapotban van az Úr csecsemő-testében, amíg ki nem lélegzi a
következő világkorszak kezdetekor.
A
jóganidrászana
póz az Úr Visnu gyermeki formáját képviseli a világfa levelén
a nagy hullámon az okozati óceánban a nagy megsemmisülés idején
az idők végezetével."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése