"Ustrászana (tevepóz)
Az
ustra szó tevét jelent. Ebben a pózban homorítjuk a hátat,
és így a test kerek formát vesz fel, mint a teve púpja. A Szkanda
Purána metaforikusan használja az ustra szót, a tevéhez
hasonló tulajdonságokra utalva. A szentírások hallgatóit
aszerint kategorizálja, hogy mennyi hasznot merítenek ebből a
tevékenységből. Először is vannak a magasabb és alacsonyabb
kategóriába tartozók; ezeket pedig még további alkategóriákra
bontja. Az ustra az alsóbb kategóriák egyike. Ahogyan a
teve a keserű gyümölcsöket keresi, és kerüli az édes dolgokat,
ugyanígy az ustra típusú hallgatók nem veszik észre a
szentírások édes és örömteli vonatkozásait,és helyette a
keserű részeire koncentrálnak.
A
Harivamsa Purána említést tesz egy Ustra nevű aszuráról.
Ustra részt vett egy hősi csatában a démonok és a mennyei lények
között. A démonok százfejű királyának, Kálanéminek volt a
követője, aki csak azután halt meg, hogy a Legfelsőbb Lény Visnu
formájában levágta a karjait és a fejeit tüzes Szudarsana
korongjával.
A
következő történet a Katha
Szarit Szagarából való. Egy vadászat alkalmával
Puskaráksa király megpillantott egy tevét, amely éppen egy
szerelmi nászban összefonódott kígyópárt készült felfalni (a
két összecsavarodott kígyó gyakran a két nádíra, az
ídára és a pingalára utaló hasonlat). A kígyókat
megsajnálva (Válmiki Risihez hasonlóan, aki a krouncsa
madarakat sajnálta meg), kilőtt egy nyilat a tevére. A teve azon
nyomban átváltozott vidyádharává (a mennyei lények
alsóbb kategóriája, akiket gyakran a gandharvákkal és
jaksákkal együtt említenek). A király meglepve kérdezte a
vidjádharát, hogyan került egy teve testébe. A vidjádhara
elmesélte, hogy éppen egy bölcs kunyhója fölött repült, amikor
észrevette a gyönyörű Vinajavatít, akit a bölcs kislányként
talált az erdőben, és felnevelte. A vidjádharát elöntötte
a vágy, és alászállt, hogy erőnek erejével elragadja
Vinajavatít. Ekkor megjelent a bölcs, mostohalánya kiáltozását
hallva, és megátkozta a vidjádharát, hogy egy csúf teve
testében éljen, amíg egy király fel nem szabadítja, aki
Vinajavatí férje lesz (a történet számos csavarral folytatódik,
de több teve nem szerepel benne)."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése