"Kapóta hazatért és jó sokat meditált. Szamádhi közben meglátta, hogy Tárávatí és Csandrasékhara nem más, mint Párvatí és Siva, és ettől kezdve a feleségeként tisztelte Csidrangadát.
Amikor
Tárávatí egyik nap az Úr Sivát imádta, annyira belefeledkezett,
hogy már nem tudta a férjétől különbözőnek tekinteni, aki a
valóságban csupán az Úr Siva kiterjedése volt. Ezután Siva
megjelent feleségével, Párvatíval együtt. Siva felöltötte egy
szörnyű Kápálika formáját, és megerőszakolta Tárávatít.
Ezután azonnal megszülte két majomfejű fiát. Siva és Párvatí
utána megmutatta valódi azonosságát Tárávatínak. Amikor
Csandrasékhara visszatért, mindketten misztikus élményben
részesültek, amelyben Sivának és Saktinak, az univerzum apjának
és anyjának látták magukat.
A
történet fontos tanulsággal szolgál. Az Úr Siva nem habozik,
hogy elfogadjon és beteljesítsen egy átkot, amit képes lenne
visszaverni. Miért cselekszik így? Azért teszi, hogy bizonyos
eredményeket elérjen. Vegyük észre, hogy az átok
beteljesítésének folyamata során a következők történnek:
Tárávatí és Csandrasékhara apjai, akik előzőleg gyermektelenek
voltak, gyermekre tettek szert Párvatí és Siva áldásából,
Kapota bölcs, aki letér az erény útjáról, hogy meggyalázzon
egy nőt, megtanul úgy értékelni minden nőt, mint Párvatít, a
kozmikus anyát. Tárávatí megtanulja, hogy nem tudja megoldani a
problémáját azzal, hogy a húgára hárítja; Csandrasékhara és
Tárávatí pedig megértik, hogy a kozmikus pár, Siva és Párvatí
képviselői. A mese hallgatója pedig megérti, hogy minden emberpár
találkozása nem más, mint a kozmikus apa és anya, Siva és
Párvatí (vagy Sakti) egyesülésének megnyilvánulása.
A
jóga eredete
A
Legfelsőbb Lényt az Úr Siva formájában a jóga szerzőjeként
tisztelik (a Mahábháratában az Úr Sivát Jógésvarának,
a jóga Urának nevezik), mert a jóga keletkezésével kapcsolatos
számos mítosz a közte, és Umá Párvatí (akit néha Saktinak is
neveznek), az univerzum anyja közötti párbeszéddel kezdődik. Egy
alkalommal, amikor az Úr éppen tanított, Ananta, a végtelenség
kígyója elrejtőzött a közelben, és kihallgatta a titkos
tanítást. (Persze Ananta ugyanannak a Legfelsőbb Lénynek egy
másik aspektusa, aki az örök tanítás terjesztése érdekében
nyilvánul meg). Miután már eleget hallott, Ananta megpróbált
észrevétlenül elosonni, De Siva leleplezte, mivel végig tudatában
volt jelenlétének. Tiltott tette miatt arra ítélte Anantát, hogy
át kell adnia ezt a titkos tanítást (a jógát) az emberi
lényeknek. Ekkor Ananta, az ezerfejű mennyei kobra, elment a
legközelebbi emberlakta településre újdonsült szerepében, mint
a jóga nagykövete. Az indiai falusiak azonban, akik még egy
normális, egyfejű kobra megjelenésének sem örültek, egy
ezerfejűről nem is beszélve, kövekkel dobálták meg Anantát.
Ananta visszatért az Úr Sivához tanácsért, az Úr pedig azt
ajánlotta, hogy öltsön emberi alakot. Miután ezt megtette,
sikeresen átadta a jóga tudományát az emberiségnek. Erre az
esetre még ma is emlékezünk az Ashtanga vinyásza gyakorlás nyitó
imájának második versszakában,amely ezt mondja: ábáhu
purusákáram - „neki, aki a karjaitól felfelé emberi formát
öltött”, valamint azt, hogy szahaszra-siraszam svétam -
„akinek ezer fehér feje van”. Ezzel elismerjük azt a tényt,
hogy Ananta, a végtelenség ezerfejű kígyója emberi formát
öltött, és Patandzsalinak nevezték. Ennek emlékére Patandzsalit
emberi felsőtesttel és kígyó altesttel szokták ábrázolni."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése