"Bharadvádzsászana (Bharadvádzsa Risi póza)
A
bharadvádzsászana
a két pózból álló gerinccsavaró sorozat első póza. Mélyen
szimbolikus dolog, hogy míg az előző pózokban főleg előre vagy
hátrafelé irányult a tekintet, ezekben a csavaró pózokban
oldalra nézünk, ami lehetővé teszi a gyakorló számára, hogy
egy „oldalpillantást” vessen a gyakorlásra. Annak is nagy
jelentősége van, hogy mindkét csavaró pózt emberi mesterekről
nevezték el, és valójában ez a két póz van összesen az egyes
és kettes sorozatban, amely emberi mestereket képvisel.
A
két mester, akikről ezeket a pózokat elnevezték, sok mindenben
különbözik egymástól. Bharadvádzsa egy védikus risi
volt, míg Matszjéndranátha - akiről a következő pózt nevezték
el – egy tantrikus
sziddha
volt. A bharadvádzsászana
és ardha-matszjéndrászana
pózok egymás mellé helyezése az ashtanga
vinyásza
rendszer két gyökerét – a Védát
és a Tantrát
képviseli. A Véda
és Tantra
közötti különbséggel kapcsolatban lásd a következő szócikket
(Véda
és Tantra: az Ashtanga rendszer kettős gyökere).
Bharadvádzsa a szaptarisi
(hét bölcs) a védikus bölcsek legprominensebb csoportjának
egyike volt. A Rámájanában
a következő felsorolást találjuk a szaptarisiről:
Visvámitra, Dzsámadagni, Bharadvádzsa, Gautama, Atri, Vaszistha,
és Kasjapa.
Bharadvádzsa
Atri Risi fia volt, és Válmiki Risi, a Rámájana
szerzőjének tanítványa. Bharadvádzsan a Rig-véda,
az emberiség legrégibb szentírása nagy részeinek szerzője.
Ugyancsak ő a Dharma-szútra,
a Srauta-szútra
és egy már nem létező szanszkrit nyelvtani mű szerzője, amit
Pánini is említ. Szintén Bharadvádzsát tekintik az eredeti
ájurvéda
egyik szerzőjének. A Brahma
Purána
szerint az eredeti ájurvédát
Benáresz királyának tanította, de sajnos ez a mű is elveszett.
A
Rámájana
Ajódhjá-kándája
szerint amikor az Úr Ráma száműzetésbe vonult, először
Bharadvádzsa ásramját
látogatta meg, hogy megkapja az áldásait. Úgy tartják, hogy az
ásram
a mai Allahabad városa környékén volt, a Gangesz és a Jamuná
folyó találkozásánál.
Bharadvádzsa
az indiai kultúra egyik szülőatyja volt. Munkássága sok
szempontból az ind gondolkodás kvintesszenciáját képviseli.
Fiatal emberként kezdett bele a teljes szanátana-dharma
(a Védák örök tudása) tanulmányozásába. Miután rájött,
hogy nagyon lassan halad, tapaszba
(lemondásba) kezdett, hogy megnövelje élethosszát. Ahogy
folytatta tanulmányait, a tudás újabb és újabb területeit
ismerte meg, amikről még teljesen tudatlan volt. Így megnövelte
lemondása intenzitását, hogy még több időre tegyen szert.
Minden egyes védikus istenség, akikhez Bharadvádzsa imádkozott,
idővel megjelent előtte, és elégedetté válva a lemondásával,
hosszú élettel áldották meg. Egyszer Indrától kérte, hogy még
hosszabbítsa meg az életét. Az Úr Indra megjelent előtte, és
azt mondta neki, hogy amit idáig megtanult, az egy marék homokkal
egyenlő, míg az, ami még előtte áll, egy hatalmas hegyhez
hasonlítható. De Bharadvádzsát ez nem zavarta meg, hanem még
tovább kiterjesztette élethosszát, és folytatta tanulmányait.
Bharadvádzsa
élete az indiai kultúra és a védikus társadalom alapítóinak
eltökéltségét és odaadását példázza. Amikor mi, a jóga
modern gyakorlói a bharadvádzsászanát
gyakoroljuk, elgondolkodhatunk az úton, amit Bharadvádzsa és a
többi risi
lefektetett a számunkra, mint inspirációt arra, hogy mi minden
lehetséges ebben a tradícióban. Mindannyian, akik bármilyen ősi
szádhanát
(gyakorlatot) végzünk – akár ászanát,
pránájámát, meditációt,
rituálét, mantra-éneklést,
a szanszkrit nyelv tanulmányozását, stb. - India ősi bölcseinek
vállán állunk.U"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése