"Bakászana (gémpóz)
Bakának
hívják azt a démont, aki jelentős szerepet játszik a
Mahábháratában.
A Mahábhárata
hétszer olyan hosszú, mint Homérosz Iliásza és Odüsszeiája
együtt, és így az emberiség által alkotott legnagyobb irodalmi
alkotás. Ez egy dharma-sásztra,
ami azt jelenti, hogy a helyes cselekvés, vagyis a dharma
útját kutatja. A dharma
fő képviselői az öt Pándava, vagyis Pándu király öt fia, akik
rendkívül nehéz helyzetekben kell, hogy megállják a helyüket,
és így példát mutassanak a helyes cselekvésre.
A
Baka démon körül játszódó mese azután kezdődik, hogy a még
ifjú hercegek és az anyjuk, Kuntí megmenekülnek egy halálos
csapdából. A hercegek ellenségei olyan házat építettek, amely
nagyon jól megépítettnek tűnt, de valójában számtalan réteg
gyúlékony festékkel festették ki. A hercegek jóakarói
figyelmeztették őket a csapdára, és így a hercegek el tudtak
menekülni, míg a támadóik közül néhányan odavesztek a tűzben,
amit gyújtottak. Utána a hercegek és az anyjuk az Ékacsakra
erdőben rejtőztek el.
Bújdosás
közben Kuntí hallott a szörnyű démonról, aki rettegésben
tartja a környékbeli falvak lakóit. Baka megbékítése érdekében
a falusiak ételt és állatokat áldoznak neki, de még ez sem elég
ahhoz, hogy a vérszomjas démon ne falja fel a falusiakat is, akik
elhozzák neki az áldozatot. Kuntí megígérte, hogy második fia,
Bhíma, aki Váju, a szél istenének fia, elviszi helyettük az
áldozatot, és megsemmisíti a démont. A falusiak összekészítették
a szokásos szekérnyi ételt a démonnak,de Bhíma erőlködés
nélkül a vállára vette az egészet, a szekeret nem is használva.
Miközben az erdőn keresztül sétált a démon barlangja felé,
énekelni kezdett, örülve a gyönyörű napos időnek. A barlang
messze volt, így Bhíma megéhezett, és elkezdte enni az ételt,
ami a démonnak volt félretéve. Éppen akkor nyelte le a jókora
lakoma utolsó falatját, amikor a barlang bejáratához ért. Bhíma
bekiáltott a barlangba, és elkezdte hergelni Bakát a hírrel, hogy
az összes ételét megette. Baka nem sokáig tétlenkedett. A
haragtól vörösen izzó szemekkel előjött a barlangból, kitépte
a legközelebbi fát, és Bhíma felé hajította. Bhíma kitért a
lövedék elől, és egy még nagyobb fát hajított vissza
válaszképpen. Addig folytatták ezt oda-vissza, amíg az összes fa
el nem fogyott a környéken. A hatalmas démon ekkor Bhímára
rontott, és elkezdett birkózni vele. Bhíma nagyon élvezte a
küzdelmet. Végül, amikor már megelégelte, lenyomta Bakát a
földre, és kiverte belőle az életet.
A
Bhágavata
Puránában
is találkozunk egy másik, Baka nevű démonnal. Ez a szentírás
kizárólag a Legfelsőbb Lény Úr Visnu, és különösen hetedik
avatárája,
Krisna formájával kapcsolatos történeteket tartalmaz.
A
Bakáról szóló történetben Krisna egy kisfiú, akit vidékre
menekítettek, hogy megmentsék démoni nagybátyja, Kamsza király
dühétől. Kamsza sokszor megpróbálta megölni Krisnát, mert egy
jóslat szerint Krisna lesz az, aki Kamszát meg fogja ölni. Számos
meghiúsult kísérlet után Kamsza Baka démont küldte, aki képes
volt felvenni egy óriási gém formáját, hogy ölje meg Krisnát.
Ekkor
Krisna éppen a teheneket legeltette bátyjával, Balarámával (aki,
mint ahogyan Patandzsali is, a végtelenség kígyójának
inkarnációja)a Jamuná folyó partján. Hirtelen megpillantottak
egy hegy-szerű élőlényt, amint a folyó partján aludt.
Kíváncsian közelebb húzódtak, mikor is a teremtmény, aki
igazából az alvást tettető Baka volt, egy gém formájában,
magához tért, és lenyelte Krisnát. Baka már azt gondolta, hogy
beteljesítette feladatát, de hirtelen égető fájdalmat érzett a
torkában, és nem tudott mást tenni, mint hogy kiköpte Krisnát.
Próbálkozásának sikertelenségén felbuzdulva, megtámadta
Krisnát, úgy, hogy hatalmas csőrére próbálta felnyársalni.
Krisna
nyugodtan várta Baka közeledését, és éppen, mielőtt Baka
rátámadt volna, Krisna megragadta nyitott csőrének két felét,
felemelte a levegőbe, és két darabra tépte. Amikor Krisna és
Balaráma hazatért, a falusiak a fiú erejét méltatták. Nem
voltak tudatában annak, hogy ő nem más, mint a Legfelsőbb Úr.
(Krisna nagy figyelmet fordít arra, hogy ne mutassa ki túlzottan az
erejét, és így ugyanolyan emberinek tűnjön, mint mindenki más
körülötte).
Sokkal
később, amikor Krisna már felnőtt volt, kiderült, hogy Baka
valójában egy híve volt, aki a kródha-jógát
(a gyűlölet jógáját) gyakorolta. Mivel az Úr elpusztítására
koncentrált, Baka vonzódni kezdett hozzá, és végül az Ura
kezeitől lelte halálát. Így vált eggyé vele."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése