Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"3.4. trajam-ékatra szamjamah
trajam – a három; ékatra – együtt; szamjamah – szamjama
Ha a hármat együtt gyakoroljuk, az a szamjama.
Ha egyidejűleg, ugyanarra a tárgyra irányítva gyakoroljuk a dháranát, dhjánát és az objektív szamádhit, akkor ezt a folyamatot szamjamának nevezik. Míg a tárgy nélküli szamádhi egy olyan technika, ami végső soron az önvalóról szóló állandó tudás megszerzésében csúcsosodik ki, a szamjama egy módszer, amellyel valamilyen külső dologról szerezhetünk teljes tudást. Ez nem történik meg a tárgy nélküli szamádhiban, mert abban az állapotban az elme inaktív.
A szamjama az objektív (szampragjáta) szamádhin alapul. A tárgy nélküli szamádhit nem lehet dháranával és dhjánával kombinálni, mivel azok tárgyakra támaszkodnak. A tárgy nélküli szamádhi az alanyra támaszkodik, ami csak akkor jelenhet meg, ha a tárgyak megszűntek létezni. A szamjama meghatározása önmagában azt jelenti, hogy a benne foglalt szamádhi csak szampragjáta szamádhi lehet, vagyis egy tárgyról szóló tudatossággal teli szamádhi.
Az objektív szamádhi eléréséhez egymás után alkalmazzuk a dháranát, dhjánát és a szamádhit; a szamjamában viszont egyidejűleg kell őket alkalmazni. Ez sokkal nehezebb, mint a sorrendben történő alkalmazás. Általában ha az egoitás nyoma megmarad a dháranában, az megakadályozza a szamádhit."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése