Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"2.55. tatah paramá vasjaténdrijánám
tatah – azáltal; paramá – legmagasabb; vasjaté – uralása; indrijánám – az érzékeknek.
Abból az érzékel feletti legfelsőbb uralom származik.
Az érzékek feletti legfelsőbb uralmat akkor érhetjük el, amikor teljesen függetlenné váltunk a külső stimulációtól és élvezetektől. Békésen bekövetkezik magától, amikor megpillantottuk a belső szabadságot. Ehhez a szabadsághoz viszonyítva minden érzéki élvezet ízetlennek tűnik.
Van egy másik útja is az érzékek feletti uralkodásnak. Ez az, amikor a gyakorló, csupán akaratereje által kizárja az egész külvilágot és így halottá válik annak számára. Ez a kataleptikus transz egyik formája, ami szükséges a természetfeletti erők kifejlesztésének útján, és hasonló a mágus koncentrációjához, mielőtt kimond egy átkot. Mivel ez a csökkentett tudatosság állapota, a kataleptikus transz ellentétes a jógikus úttal, mivel eszméletlen állapothoz és az egó felemelkedéséhez vezet, az erők miatt, amik vele járnak. Ez a tárgy nélküli szamádhi ellentéte, ami tudatfeletti eksztázis, vagy eksztatikus transz. A tárgy nélküli szamádhiban transzba eshetünk, mert a sok milliónyi univerzum látványa, ahogy egyszerre kiáradnak a Brahmanból, annyira erőteljes, hogy lehet, hogy nem tudunk reagálni, ha hozzánk szólnak. Hasonló módon, a gyertya sem látható, ha a ragyogó napba tartjuk.
Ez a legmagasabb szamádhi a tudatosság lehető legnagyobb megnövekedése, ami a kataleptikus vagy katatóniás transz tökéletes ellentéte.
Ez egy tragikus tévedés, amit egyes kommentátorok sugallnak, hogy elérhetjük a szabadságot a külvilág akaraterőnk általi teljes kizárásának gyerekes gyakorlatával. Az akaraterő nem más, mint az egó. A világ a 2.21-es szútra szerint csak az önmagvalósítás céljából létezik, és ezért nem szükséges kizárni. Az akaraterő bármilyen megnyilatkozása csak távolabb visz annak megértésétől, hogy a világ csak azért létezik, hogy megtapasztaljuk önmagunkat, mint a végtelen tudatot. A világ nem egy csapda, hanem út a szabadsághoz. A test nem szennyes, hanem a szabadsághoz elvivő jármű ezen az úton."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése