"A hang négy fázisa
A
védikus tudomány szerint a hangnak négy fázisa vagy állapota
van: pará, pasjanti, madhjama és vaikhárí.
Tudom, hogy ez sok idegen szó egy mondaton belül, de ha meg tudjuk
érteni ezt a négy fogalmat, akkor megértjük a haladó jóga
alapjának nagy részét. A négyből csak az utolsó, a vaikhárí
fázis hallható a fül számára, mivel a vaikhárí egy
durva, fizikailag is megnyilvánuló hang (ebben a kategóriában
benne vannak olyan hangok is, amelyek csak az emberinél érzékenyebb
füllel, például egy macska, kutya vagy denevér fülével
hallhatók). Más szavakkal, minden, amit a nyugati tudomány hangnak
tekint, a legalsó kategóriába tartozik.
A
hang négy fázisának kialakulása a gunák, vagyis a
természet minőségeinek kialakulásával párhuzamosan zajlik, és
a legkönnyebben ebben a kontextusban lehet őket megérteni. Szóval
először nézzük meg a gunákat. Hogy könnyen megérthessük
a gunákat, hasonlítsuk őket a fizika három elemi
részecskéjéhez. Mint ahogy az elektron, neutron és proton alkotja
különböző kombinációkban az összes atomot, elemet és
vegyületet, a három guna – szattva, radzsasz
és tamasz – alkotja, végtelenül változatos
kombinációkban az összes tárgyat. Erre a hasonlatra utalva
nevezte el a néhai szanszkrit tudós, Surendranath Dasgupta
(1887-1952) a tamaszt a tömeg-részecskének, a radzsaszt
az energia-részecskének, és a szattvát az
intelligencia-részecskének. Mint ahogy a nyugati
részecskefizikában, ezeket a részecskéket néha
részecske-természetűnek, néha pedig energiahullám-természetűnek
tekintik.
A
három guna négy fázissal rendelkezik, melyeket
megnyilvánulatlan, megnyilvánult, finom és durva állapotoknak
neveznek. Valószínűleg már sejthető, hogy a négy fázis a hang
négy állapotához kapcsolódik. Ezeket az állapotokat és az
eredményeiket hallották az ősi risik, és még a mai jógik
is láthatják és igazolhatják őket a szamádhi
állapotában."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése