"Második fejezet
Hogyan
használjuk az indiai mitológiát és kozmológiát a gyakorlásunk
elmélyítésére?
Ebben
a fejezetben azt fogom elmagyarázni, hogy miért fontos
tanulmányozni a jóga-gyakorlatok alapjában fekvő mitológiai
hagyományt.
(Egyes
tradicionális szaktekintélyek derogálónak tartják a nyugati
„mítosz” kifejezést, amikor az ősi indiai mondákra
használják. Ennek az az oka, hogy a modern megfogalmazásban, olyan
kijelentéseket neveznek mítosznak, amelyek nem igazak ugyan, de a
közhiedelem mégis elfogadja őket. Azonban ez nem a „mítosz”
szó elsődleges definíciója, mely valójában egy nép vagy
civilizáció ősi történelméről szóló tradicionális
történetre vonatkozik, melyben gyakran istenségek vagy más,
természetfeletti lények is szerepelnek. A „mítosz” és
a „mitológia” kifejezéseket itt szigorúan ebben az
elsődleges jelentésben fogjuk használni.)
Az
elbeszélés során meg fogom mutatni, hogy a mítoszok
tanulmányozása hogyan változtathatja meg a jóga-gyakorlásunkat,
és azt, ahogyan az életünket éljük. Azt is el fogom magyarázni,
hogy a mítoszok és isteni formák segítségével hogyan tudjuk
létrehozni saját közvetlen kapcsolatunkat a Legfelsőbb Lénnyel.
Az
első fejezetben elmagyaráztam, hogy a modern emberek többsége
számára a karma/Ashtanga-jóga – a technikák és
tevékenység jógája – a legígéretesebb követendő út. Azt is
megmutattam, hogy azok, akik ezt a jógát gyakorolják, azzal a
veszéllyel néznek szembe, hogy teljesen beszippantja őket a
technikák, például az ászana gyakorlása, és
elfeledkeznek arról, hogy minden jóga mögöttes célja vagy az,
hogy az önvalóról szóló tudásra tegyünk szert (gjána),
vagy hogy megvalósítsuk önmagunkat, mint Isten gyermekét (bhakti)
– bár e kettő cél végső soron eggyé válik, amint átléptünk
az elmén a határtalan tudat állapotába.
A
legjobb módja annak, hogy egész legyen a gyakorlásunk, ha
elkerüljük a technikával való elragadtatás, valamint a jóga
végső célja elhanyagolásának buktatóit, ha mélyen
összekapcsolódunk a jóga spirituális gyökereivel. A modern
ashtanga-jógi számára két út van, amelyek által jóga
ősi, spirituális gyökereit a gyakorlása részévé teheti. Az
első út – az indiai filozófia tanulmányozása – a gjánikus
gyökereinkkel fog kapcsolatba hozni. A második út – az indiai
mítoszok tanulmányozása – a bhaktikus gyökereinkkel fog
kapcsolatba hozni. Bár ezek különböző utak, az eredetük és a
céljuk ugyanaz. Ebből az okból, a karma-jógi számára
lehetséges mindkét út egyidejű követése, ezáltal egy három
sarokpontból álló megközelítést létrehozva – karma,
bhakti, és gjána-jóga – mint az Úr Siva háromágú
szigonya."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése