Újabb részlet Gregor Maehle Ashtanga-könyvéből:
"A
karma-jóga sokféle módja
Míg
a gjána-jógának és a bhakti-jógának csak egy
típusa létezik, a karma-jóga sok különböző módozattá
alakult, különböző nevekkel, attől függően, hogy milyen
cselekvést vagy technikát javasolnak. A krijá-jóga,
kundaliní-jóga, hatha-jóga, mantra-jóga,
tantra-jóga, laja-jóga, dhjána-jóga,
szamádhi-jóga és a rádzsa-jóga mind a karma-jóga
különböző változatai. A jóga e különböző módozataiban a
gyakorló bizonyos jógikus tetteket hajt végre, hogy közvetlen
hasznot kapjon belőle, mint például az erősebb, egészségesebb
test, a hosszabb élet, a prána egyenletes áramlása (és
idővel megállítása a központi energiavezetékben), az erőteljes
intelligencia, amelyet akaratunk szerint tudunk koncentrálni, átható
látásmód, ami az általában rejtett tárgyak felé irányítható,
a képesség, hogy megtudjunk bármit, amit szeretnénk, és a listát
lehetne folytatni.
A
nyugati tanítványokat gyakran megzavarja a jógikus tanítások e
látszólagos kavalkádja, ami India isteni formáinak és
ábrázolásainak sokszínűségében is tükröződik. Ezt a tényt
akkor érthetjük meg, ha a jógát a gyógyszerhez hasonlítjuk –
mint például ahogy Vjásza tette a Jóga-szútrához fűzött
kommentárjában. A gyógyászatban sok különböző gyógymód van,
melyekkel kezelni helet a számos betegséget, ami egy betegnél
kifejlődhet. Hasonlóképpen, a karma-jóga számos különböző
módszere azért fejlődött ki, hogy különböző problémákat
lehessen megoldani velük. Bár isteni lényegét tekintve minden
ember lényegében ugyanolyan, a külső burkaik, a testük, elméjük,
egójuk és intellektusuk jelentősen különbözik. Mivel az emberek
teste és elméje nagyon eltérő lehet, különböző
megközelítéseket dolgoztak ki a bennük található különböző
akadályok legyőzésére. A karma-jóga sokféle módszere azért
fejlődött ki, mert az emberi lény e változó aspektusait célozza
meg. A gjána- és bhakti-jógának viszont nem kellett
differenciálódnia, mivel az isteni tudatot vagy a tényleges
önvalónkat célozza meg, ami egyénenként nem változik.
Ashtanga-jóga
– a karma-jóga szerkezete
A
karma-jóga univerzálisan elfogadott formája és struktúrája
Patandzsali nyolc részből álló jógája, az Ashtanga-jóga.
Ilyen vagy olyan formában, a karma-jóga összes fajtájában
képviselteti magát mind a nyolc ág. A nyolc egymást követő
lépés használatának okát következő metafora segít megérteni:
tételezzük fel egy pillanatra, hogy a jóga célja, vagyis a
felszabadulás, a Holdon található, és az ellentéte, a bhóga
(lekötöttség) állapota itt van a földön. A gjána- és a
bhakti-jóga fenntartja a lehetőségét (ami a legtöbb ember
számára nem reális), hogy egy hatalmas lépéssel elérhetjük ezt
a célt. A nyolc tagból álló karma-jóga viszont egy
űrhajót biztosít a számunkra, amellyel elérhetjük a célunkat,
a Saturn-V rakétához hasonlót, amely az Apolló 11 missziót
eljuttatta a Holdra. A Saturn-V több lépcsőfokkal rendelkezett. Az
első lépcsőfok felvitte az űrhajót egy bizonyos szintre, és
utána beindult a következő fokozat. A végső fokozat segítségével
az űrhajó eléggé messze került a földtől ahhoz, hogy most már
elkezdjen „esni” a Hold felé, a Hold vonzáskörzetébe kerülve.
Hasonló módon, a karma-jóga nyolc egymást követő lépcsőfokot
ajánl fel, mindegyikük egyre magasabbra visz a jóga (szabadság)
természetes állapota felé, el a bhóga (megkötöttség)
gravitációjától.
A
karma/Ashtanga-jóga lehetőséget ad arra, hogy az elején
kis lépéseket tegyünk. Amikor sikeresen megtettük ezeket a
lépéseket, késznek érezzük magunkat arra, hogy megtegyük a
valamivel nagyobb lépéseket. Mindegyik lépés némileg módosítja
a testünket, elménket, egónkat, és intellektusunkat, felkészítve
őket a következő, nagyobb lépésre. Ha megtettük az előírt
nyolc lépést, akkor készen állunk az ugrásra. Az ugrás ugyanaz,
amit a bhakták és a gjáník is megtesznek, de az
Ashtanga-megközelítés segít felkészülni rá részleteiben
és egészében is.
Vegyük
szemügyre közelebbről a karma/Ashtanga-jóga különböző
ágait, főleg a magasabb ágakra koncentrálva, mivel a leírások
általában elhanyagolják őket. E célból visszatérünk a
Bevezetésben bemutatott matrjoska-baba modellhez."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése