"A modern (és különösen a modern nyugati) jóga-gyakorlók könnyen arra a következtetésre jutnak, hogy a jógapózok puszta gimnasztika-gyakorlatok, amelyeknek nincs különösebb spirituális vagy filozófiai jelentősége. E könyvnek az egyik célja az, hogy kijavítsuk ezt a félreértést, és egyértelműsítsük, hogy az ászanák egy spirituális kultúra részeit képezik, amelynek célja nem kevesebb, mint hogy a gyakorlóit eljuttassa a teljes és abszolút szabadság állapotába, amelyben megvalósítják legbelső isteni potenciáljukat.
A
modern emberek többsége számára csupán az, hogy ülnek és
meditálnak, általában nem elég semmilyen maradandó spirituális
fejlődés vagy változás eléréséhez. Ha csak az ülő
meditációt, vagy az önvaló iránti tudakozódást, vagy a
szentírások tanulmányozását gyakoroljuk, könnyen becsaphatjuk
magunkat a fejlődési szintünkkel kapcsolatban. A valódi tudás
nem olyan dolog, ami csak az ember elméjében jelenik meg; fizikai
dimenzióval is rendelkezik. Az örmény misztikus, Georg I.
Gourdijeff a következő szavakkal fejezte ki ezt: „A valódi tudás
kémiai természetű.” Azt értette ez alatt, hogy a hiteles
tudásnak van biokémiai és bioelektromos összetevője,
szubsztanciája. Ez az az összetevő, amit a tradicionális jógik
sziddhinek neveznek, amit néha „természetfeletti
képességnek” vagy „bizonyítéknak” fordítanak. Az ászana
fekteti le az alapot azon a biokémiai és bioelektromos változások
eléréséhez a testünkben, amelyek szükségesek a valódi tudás
eléréséhez.
A
meditációban ülés csak azok számára elégséges, akik
alkalmasak a gjána-jóga gyakorlására. Az első fejezetben
közelebbről is megvizsgáljuk a „gjána-jóga”
kifejezést, de röviden arra utal, hogy a felszabadulást csupán
annak a ténynek kontemplálásával érik el, hogy a valódi
önvalónk azonos a végtelen, tiszta tudattal, anélkül, hogy
bármilyen más technikára hagyatkoznának. A gjána-jógát
és a hozzá kapcsolódó ülő meditációt (amikor egyenesen ülünk,
úgy, hogy a fejünk, nyakunk és gerincünk egy vonalban van), akkor
tudjuk gyakorolni, ha az intelligenciánk teljesen mentes a radzsasz
(szenvedély) és tamasz (tudatlanság) hatásától. Ha nem
befolyásolnak ezek az állapotok, akkor belevághatsz a szamádhi
elérésébe az ülő meditáció által. Ha viszont az intellektusod
a radzsasz és tamasz között oszcillál, mint az
enyém (közte néhány tisztább pillanattal), akkor az
ászana-gyakorlás számodra is hasznos lehet.
(A
jóga tanítása szerint az intellektust három guna (minőség)
alkotja: tamasz (tompaság), radzsasz (szenvedély) és
szattva (bölcsesség). Az első két tulajdonságot le kell
csökkenteni a gyakorlás, tanulás és odaadás segítségével –
amelyeket Patandzsali krijá-jógának nevez.)
Richard
Freeman, „Yoga Matrix”
című gyűjteményében ahhoz hasonlította a pózok gyakorlását,
mintha egy finom fésűvel kifésülnénk a testünket. A
radzsaszikus és tamaszikus gondolatok és érzelmek
olyan benyomásokat hagynak a testi szöveteinkben, amelyek
valószínűbbé teszik a radzsaszikus és tamaszikus
állapotok megismétlődését. Ezektól a benyomásoktól a pózok
gyakorlása által szabadulhatunk meg, és így a pózok medret
alkotnak a magasabb jógikus technikák számára.
(Egyes
modern oktatók azt állítják, hogy amikor Patandzsali az
ászanákról írt, csak a meditációs ülőhelyzetre
gondolt. De Vjásza kiemelte a Jóga-szútrához fűzött
kommentárjában, hogy a pózok a jógában nem csak azt jelentik,
hogy egyenes fejjel, nyakkal és gerinccel ülünk, hanem a jógikus
ászanák teljes készletének gyakorlását.)"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése