"2.24. taszja hétur-avidjá
taszja – annak [a
találkozásnak] hétuh – oka; avidjá
– tudatlanság.
Ennek a találkozásnak a
tudatlanság az oka.
A tudatlanságot (avidját), a
fő szenvedés-forrást már leírta az 2.5. szútra. A
tudatlanság az a hitrendszer, ami a hamis tudásból (viparjaja)
származik.
Ez a hamis tudás elhiteti velünk,
hogy azonosak vagyunk a testünkkel, az érzelmeinkkel, és a
gondolatainkkal. A viparjaját az 1.8. szútra
valóságos alap nélküli, helytelen tudásként határozza meg. A
valóság az, ami örök. Ha visszatérünk a TV-képernyő
hasonlathoz, megjegyezhetjük, hogy bármennyi kép jelenik is meg
benne, egyik sem fog sohasem hozzátapadni. Mindig új képek fogják
felváltani a helyüket. Ha a film lejár, a vászon üres lesz. Az
egyetlen dolog, ami itt maradandó, az a képernyő, ami azt jelenti,
hogy a képernyő a valóság, míg a képek csak átmeneti
tünemények, amelyek rávetülnek a képernyőre. Bár van egy
bizonyos közelség a képernyő és a kép között, mindkettő
örökké különálló marad. A képernyő nem veszi fel a képek
minőségét, és nem is változtatja meg őket.
Hasonló a helyzet a látóval és a
látottal. Van egy bizonyos közelség a valódi természetünk, a
sebezhetetlen tudat és a folyamatosan változó látott, vagyis a
test, érzelmek, gondolatok stb. között. A valóságban azonban
ugyanolyan kevéssé érintkeznek, mint a képernyő és a benne
látható képek. Ez a helytelen tudás, amely szerint a test és az
elme vagyunk, tudatalatti benyomásokat (szamszkárákat)
eredményez, amelyek hatására úgy tűnik, hogy össze vagyunk
kötve a külső, folyamatosan változó dolgokkal. Ezek a benyomások
idővel egy mezővé sűrűsödnek össze, amelyet feltételekhez
kötöttségnek (vászanának) neveznek. Ebben az esetben a
helytelen felfogásból (viparjaja) születő lenyomatok a
tudatlanság általi feltételekhez kötöttséghez vezetnek. Ebből
a tudatlanságból hajtanak ki a szenvedés különböző formái.
A tudatlanság (avidjá)
fogalma, mint a tudat és a világ összekeveredésének oka az
utóbbi századokban a májá, vagyis az illúzió fátylának
doktrínájába terjedt ki."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése