Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"2.29. jama-nijamászana-pránájáma-pratjáhára-dháraná-dhjána-szamádhajó 'stávangáni
jama – tilalmak; nijama – előírások; ászana - testhelyzetek; pránájáma – a légzés irányítása; pratjáhára – az érzékek visszavonása; dháraná – koncentráció; dhjána – meditáció; szamádhajasz – és a szamádhi; astau – nyolc; angáni – ág.
A tilalmak, előírások, testhelyzetek, a belső levegő irányítása, az érzékek visszavonása, koncentráció, meditáció és szamádhi a nyolc ág.
Patandzsali nyolc ágat sorol fel. Vjásza (Mahábhárata), Jágjavalkja (Jóga-jágjavalkja) és Vaszistha (Vaszistha-szamhitá) ugyanezt a számot említik. Egyes források, például Gheranda Risi szaptánga-jógája (Gheranda-szamhitá) hat vagy hét ágat sorol csak fel. Ezek a számok úgy alakulnak ki, hogy elhagyják az első két ágat, az etikát. Mivel minden élethelyzetben gyakorolnunk kell az etikát, a későbbi tanítók azzal érveltek, hogy ezek az ágak nem kizárólagosan a jógára vonatkoznak, és így nem szükséges a jóga ágaiként említeni őket.
Egy másik érv, amit fel szoktak hozni, az, hogy az etikát nem kell feltétlenül belevenni, mivel nem járul hozzá közvetlenül a szamádhihoz. A 2.45. szútrában azonban Patandzsali azt mondja, hogy a szamádhit a Legfelsőbb Lény előtti meghódolás által érhetjük el. Mivel a legfelsőbb előtti meghódolás (ísvara-pranidhána) az utolsó a tíz etikai szabály közül, ezzel megalapozza azt, hogy az etika nem csak hozzájárul a szamádhi eléréséhez, hanem alapvető összetevőinek egyike is.
Főként a középkori hatha-szövegek voltak azok, amelyek száműzték az etikát. Ez egybeesett az etikai törvények általános fellazulásával, ami ahhoz a helyzethez vezetett, hogy a nők nem hagyhatták el az otthonukat anélkül, hogy vörös pöttyöt nem festettek volna a homlokukra. A jógik arra használták az összegyűjtött erejüket, hogy nőket hipnotizáljanak és szexuálisan kihasználják őket. A hipnózis a harmadik szemet (ágjá csakrát) célozza meg, és úgy tartották, hogy a vörös pötty megvédi viselőjét az ilyen támadásoktól. A tizennyolcadik század végére annyira elterjedt a törvénytelenség a jógik között, hogy India számos vidékén a „jógi” és „gazember” kifejezést felcserélhetően kezdték használni. India egyes ortodox köreiben még most is elutasítják a jógikat, mint okkult hatalomra törekvő embereket, bár ez egy történelmi degeneráció. Eléggé szomorú, hogy gyakran a jógának ez a nem hiteles oldala az, ami a nyugatiakat vonzza.
A kezdőknek fokozatosan kell gyakorolniuk a nyolc ágat, ezért a jamával kell kezdeni, és nem a szamádhival. Később, ahogy az ember érettebbé válik a gyakorlás különböző formáiban, párhuzamosan gyakorolja az ágakat."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése