Újabb részlet Gregor Maehle Astanga-könyvéből:
"A középkori hatha-jóga
írások sokat beszélnek arról, hogy a fejállás és a vállállás
segítségével „legyőzhetjük” a halált és halhatatlanságra
tehetünk szert. Úgy gondolták, hogy ez a következőképpen
történik: A hold energetikai megfelelője a testen belül a fejben
helyezkedik el, pontosan a lágy szájpadlás felső-hátsó részén.
Ez ugyancsak a szusumná vége, amit brahma-randhrának neveznek,
vagyis a Brahman kapujának. Anatómiailag ez a pont közel esik
ahhoz, ahol a nyakszirt a gerinchez kapcsolódik. Úgy tartják, hogy
ebből a „holdból” csepeg alá a halhatatlanság hűsítő
nektárja, az amrita (mrita – halál, amrita – halálnélküliség).
Ezt a nektárt más technikákban is használják, például a nabhó
vagy khecsarí mudrában.
Az energetikai „nap” a
testünkön belül a gyomorban található, ahol az emésztés tüze
(agni) elhelyezkedik. A hold által kibocsátott halhatatlanság
nektárjá belecsöpög a napba, ahol az emésztés tüze
megsemmisíti. Amikor a nektár kimerül, bekövetkezik a halál. Ha
a testünket megfordítjuk a térben, akkor a nap a hold fölé
kerül. Így a gravitáció megakadályozza az amrita lecsepegését,
és újra tudjuk hasznosítani. Az eredménynek a halhatatlanságot
vagy az élet meghosszabbodását tartották. A fizikai
halhatatlanság iránti érdeklődés azonban viszonylag újabb
fejlemény a jóga történetében. Ahogy Mircea Eliade rámutatott,
csupán Kr.u. 10000 után kezdett teret nyerni. Az eredeti
jógahagyományban a halhatatlanságra úgy tettek szert, hogy
megvalósították azt, ami önmagában halhatatlan: a purusát
(tudatot).
A testtel való
önazonosítást egoizmusnak nevezzük. A test a múltbeli
benyomásaink megnyilvánulása, beleértve a sérüléseinket,
törekvéseinket és korlátainkat. Miért vágynánk arra, hogy
örökre ragaszkodjunk a börtöncellánk rácsaihoz, ha meg is
szabadulhatunk? Miért cipelnénk egy hatalmas kovácsüllőt a
vállunkon, amikor kinyithatjuk a szárnyainkat, és repülhetünk? A
test egy kijelentés, hogy „különállok a mély valóságtól (a
Brahmantól)”, ahogy Sankara nagyon találóan rámutatott. A
Szánkhja-káriká szerint: „Ahogy egy fazekat korongja még akkor
is tovább forog, ha a fazekas már nem hajtja, a test is befejezi
természetes ciklusát. Utána, ha valódi tudásra tettünk szert,
nem fog több fizikai megnyilvánulás létrejönni.” A testet
feláldozzuk, amikor belépünk a határtalan tudat óceánjába. Ez
a jógikus halhatatlanság. Így tanították az ősi jógát az
upanisadokban, valamint a nagy mesterek is, mint kapila, Patandzsali,
Vjásza és Sankara. A középkori törekvések, hogy ugyanazzal a
dologgal érjük el a felszabadulást, ami megköt bennünket, a Kali
júga megnyilvánulásai.
A Sírsászana nagyon
hasznos póz a vér, a szív, és a tüdők megtisztítására.
Ugyancsak segít a test középpontjával kapcsolatos tudatosság
kifejlesztésében, ami az összes többi pózban is hasznos.
Fokozatosan növeljük a Sírsászanában töltött időt, eleinte
huszonöt légzés elég. Hosszabb, megterhelőbb gyakorlás után
többi időt is ajánlott eltölteni Sírsászanában.
Nava: Kilégzésre
engedjük le a lábainkat nyújtott térdekkel, amíg párhuzamosak
nem lesznek a talajjal. Ez a póz, az úrdhva-dandászana (fordított
bot), fejleszti a csípőfeszítőket (főleg a gluteus maximust), és
a hát-feszítőket (erector spinae és quadratus lumborum). Az
ülőcsontoknak a tarkónál hátrébb kell kerülniük, hogy meg
tudjuk tartani az egyensúlyunkat. A gerincet kissé hátrahajlítva
tartjuk, a mellkast pedig nyitva. Spicceljünk a lábfejekkel a
pózban. Nézzünk az orrunkra és tartsuk ki a pózt tíz légzésig.
Dasa: belégzésre emeljük
fel az egyenes lábakat vissza Sírsászanába. Innen teljesen
emeljük el a fejünket a talajról. Ezt úgy érjük el, hogy a
könyökeinket teljesen belenyomjuk a talajba (a vállízület
hajlítása). Most alkartámaszban vagyunk, és a fejtetőnk pontosan
lefelé mutat, az ujjaink pedig össze vannak kulcsolva. Először
nézzünk az orrunkra, majd emeljük az állunkat a mellkashoz, és
nézzünk a köldökünkre. Nyissuk a mellkast, és húzzuk ki két
oldalra, valamint a plafon felé a lapockákat. Tartsuk erősen az
uddíjána bandhát, és artsuk ki a pózt tíz légzésig.
Ez a póz ideális
előkészítő a második sorozatban található
pincsha-majúrászanához. Azok számára, akik később meg akarják
tanulni a kézenállást, szükséges előkészület az, hogy a
fejüket a levegőben tudják tartani a Sírsászanában.
Ékádasa: Kilégzésre
finoman eresszük le a fejünket a talajra, és eresszük le a
kinyújtott lábainkat, hogy csendben a földre érjenek. Hajlítsuk
be a térdünket, üljünk a sarkunkra, és helyezzük a homlokunkat
a talajra. Nyújtsuk a karokat a fejünk fölé, és finoman húzzuk
le a lapockákat, hogy a nyakizmok ellazuljanak. Leborulunk és
meghódolunk ebben a pózban (bálászana, babapóz). A bálászana
elősegíti a nyomásváltozás végbemenését a fejben a Sírsászana
után. A fejállás időtartamától függően, tíz légzés és két
perc között is kitarthatjuk a bálászanát. K. Pattabhi Jois
kiemeli, hogy ha nem tartjuk a fejünket a földön valamennyi ideig,
akkor káros hatás érheti az agyat és az idegrendszert.
Dvádasa: belégzésre
egyenesítsük ki a karokat és a lábakat. Kilégzésre ereszkedjünk
csaturanga-dandászanába.
Trajódasa: Belégzésre
felfelé néző kutya.
Csaturdasa: Kilégzésre
lefelé néző kutya."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése