Újabb részlet Gregor Maehle könyvéből:
"Mitológiai háttér: Siva dühe
Vírabhadra az Úr Siva hadseregének egyik félelmetes harcosa volt. A főpap, Daksa egy ortodox szabálykövető volt, aki ragaszkodott a társadalmi hagyományokhoz. Gyönyrű lánya, Sati a beleegyezése nélkül hozzáment az Úr Sivához. Siva minden világkorszak végén elpusztítja a világot, és az egót is elpusztítja. Ezért ő a Titokzatos Úr.
Daksa különböző okokból tisztátalannak tekintette Sivát. Sivának voltak különös szokásai, például halottégető helyeken meditált, és az elégetett holttestek hamujával kente be a testét. Hosszú időszakokon keresztül meditált a hegyek tetején, ahelyett, hogy társadalmi életet élt volna. De Daksa ellenszenvének fő oka az volt, hogy Siva mindig egy koponyát hordott magával. Ennek az a történet a magyarázata, hogy Siva egyszer levágta Brahmá öt feje közül az egyiket, hogy megbüntesse hiúságáért. Brahmá pedig megátkozta, hogy a koponya ragadjon a kezéhez. Siva imádói között még ma is vannak olyanok, akik koponyát hordanak magukkal.
Egy alkalommal Daksa egy nagy ceremóniát szervezett, amelyikre meghívta az összes Istenséget és méltóságot, Siva és Sati kivételével. Siva tanácsa ellenére, Sati meglátogatta az apja által szervezett szertartást. A sok ezer vendég jelenlétében kérdőre vonta apját, hogy miért nem hívta meg a férjét. Daksa azt válaszolta, hogy Siva egy megvetendő személy, egy kaszton kívüli, aki nem simeri a társadalmi normákat.
Amikor ezt a sértést hallotta a férje ellen, Sati haragja annyira felizzott, hogy a teste lángokban tört ki, és hamuvá égett. Amikor Siva magányos meditációja közben tudomást szerzett Sati haláláról, akkor szörnyen dühössé vált, felugrott, és eljárta a pusztítás táncát.
Közben kitépte az egyik jatar-ját (rasta-fürtjét) és a földhöz csapta. A fürtből két szürnyű harcos, Vírabhadra és Bhadrakálí nyilvánult meg. Siva azt parancsolta nekik, hogy induljanak Daksa ünnepére, pusztítsák el a gyűléstermet, mindenkit egyenként öljenek meg, fejezzék le Daksát, igyák ki a vérét, a fejét pedig vessék az áldozati tűzbe. A történetnek van még folytatása is, de ami a pózt illeti, ennyi is elegendő. A Vírabhadrászana ennek a félelmetes harcosnak van szentelve."
Az előtte lévő Utkatászanát is félelmetes póznak nevezik, és elképzelhető, hogy az a póz is kapcsolódik Vírabhadra hangulatáhóz, hiszen olyan póz, mintha ugrásra készülnénk. A Vírabhadrászana A pózban a harcos a feje fölé emeli a csatabárdot a kezében, a B pózban szétszórja az ellenfeleit a két kezével. Iyengar a mérlegpózt Vírabhadrászana III-nak nevezte, ez pedig olyan, mint amikor az A pózban felemelt bárddal lecsap.
Az utkatászanával és a vinyászákkal együtt ezt a három pózt Szúrja-namaszkára C-nek is szokták nevezni, és ha szükségét érezzük, ebből is végezhetünk több körrel, hogy megerősítsük a lábainkat és nyissuk a csípőt. Az ászanák hatásai a következők:
Az utkatászana segít csökkenteni a zsírlerakódást a derék körül, és megerősíti a lábakat és a hátat. Nagyon jót tesz hátfájdalmak esetén, beleértve a porckorong-problémákat is, és azt mondjk, hogy elősegíti a porckorong külső, rostos rétegének regenerálását sérülés esetén. A hát ereje is növekszik, és a rheumás fájdalmakon is segít a póz. Terápiás célokra a pózt sokkal tovább kell kitartani, mint 5-8 légzés, akár tíz percig is. Jót tehet sérv esetén, és a gerinc-csigolyákat is helyreteszi.
A Vírabhadrászana gyakorlása csökkenti a rheumás fájdalmakat. A rheuma a térdekkel kezdődik, majd a könyököket támadja meg, azután a kezeket és a nyakat, ahol a nyaki csigolyák összecsontosodhatnak. Ez a póz aktiválja az ötödik csakrát (Visuddha) és a nyaknak is nagyon jót tesz a Vírabhadrászana gyakorlása. A nyakizmok megerősödnek, és a hallásunk is javulhat.
1 megjegyzés:
Pont aktuális, as usual... (Mármint az utolsó 3 bekezdés :)
Megjegyzés küldése