Újabb részlet a Hatha-jóga Pradípikából:
pavanó baddhjaté jéna manasz ténaiva baddhjaté
manas csa badhjaté jéna pavanasz téna badhjaté /21/
Akinek a légzése kontrollált, annak az elmeműködése is kontrollált. Aki pedig uralja az elméjét, az a légzése fölött is képes uralkodni.
hétu-dvajam tu csittaszja vászaná csa szamíranah
tajór vinyaszta ékaszmimsz tau dvávapi vinasjatah /22/
Az elme tevékenységének két oka van: 1) a vászanák (benyomások) és 2) a prána (légzés). Ha ezek közül egyik megsemmisül, akkor mindkettőnek vége.
manó jatra vilíjaté pavanasz tatra líjaté
pavanó líjaté jatra manasz tatra vilíjaté /23/
A légzés lecsökken, amikor az elme elmerül, és az elme akkor merül el, amikor a légzés vissza van tartva.
dugdhámbuvat szammilitávubhau
tau tuljakrijau mánasza-márutau hi
jató marut tatra manah-pravrittir
jató manasz tatra marut-pravrittih /24/
Az elme és a légzés össze vannak kapcsolva, mint ahogy a tej és a víz keveredik, és mindkettő egyformán aktív. Az elme akkor kezd működni, ha van légzés, és a légzés akkor lép működésbe, ha az elme jelen van.
tatraika-násád aparaszja nása
éka-pravrittér apara-pravrittih
adhvasz tajós cséndrija-varga-vrittih
pradhvasz-tajór móksa-padaszja sziddhih /25/
Amikor az egyiket megállítjuk, akkor a másik is megáll, és amikor az egyik működésbe lép, akkor a másik is. Amikor jelen vannak, akkor az érzékek a saját tevékenységükben merülnek el, és amikor leáll a működésük, akkor elérjük a felszabadulást.
raszaszja manaszas csaiva csancsalatvam szvabhávatah
raszó baddhó manó baddham kinna szidhjati bhú-talé /26/
Az elme és a higany természete az, hogy változékony. Nincs semmi ebben a világban, amit ne lehetne elérni, ha ezeket szilárddá tesszük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése