csaturasítjászanáni sivéna kathitáni vai
tébhjas csatuskam ádája sárabhútam bravímjaham /35/
Siva 84 ászanát oktatott. Ezek közül az első négy a leglényegesebb, ezeket itt fogom elmagyarázni.
sziddham padmam tathá szimham bhadram cséti csatustajam
sréstham tatrápi csa szukhé tisthét sziddhászané szadá /36/
Ez a négy a sziddhászana, padmászana, szimhászana és bahdrászana. Ezek közül is, mivel a sziddhászana nagyon kényelmes, mindig gyakorolni kell.
jóni-szthánakam anghri-múla-ghatitam kritvá dridham vinyaszét
médhré pádam athaikaméva hridajé kritvá hanum szuszthiram
szthánuh szamjamiténdrijó 'csaladrisá pasjéd bhruvór antaram
hjétan móksaka-páta-bhéda-dzsanakam sziddhászanam prócsjaté /37/
A bal lábunk sarkát szilárdan nyomjuk a gáthoz, a jobb sarkunkat pedig a nemi szerv fölé. Az állunkat nyomjuk a mellkashoz, és üljünk nyugodtan, az érzékeket visszafogva, és szilárdan nézzünk a két szemöldök közötti pontra. Ezt sziddhászanának, a felszabadulás kapuja megnyitójának nevezik.
matántaré tu:
médhrád upari vinyaszja szavjam gúlpham tathópari
gúlphántaram csa niksipja sziddhászanam idam bhavét /38/
A sziddhászanát úgy is végezhetjük, hogy a bal sarkunkat a médhra (a nemi szerv) fölé helyezzük, a jobb sarkunkat pedig rá.
Swami Satyananda Saraswati szerint, a nők számára a sziddha-jóni-ászana végzése ajánlott. A bal sarkat ekkor a nagyajkak közé kell nyomni, a jobbat pedig a csiklóhoz. Az összes esetben a felül lévő láb ujjait az átellenes comb és vádli közé kell ékelni, és egyesek szerint az alul lévő lábfej nagylábujját át kell húzni az átellenes comb és vádli között, úgy, hogy kilátsszon. Természetesen az összes változatot megcserélt lábakkal is lehet végezni.
état sziddhászanam práhur anyé vadzsrászanam viduh
muktászanam vadantjéké práhur guptászanam paré /39/
Egyesek ezt sziddhászanának, mások vadzsrászanának nevezik, megint mások muktászanának vagy gúptászanának nevezik.
jamésviva mitáhára ahimszá nijamésviva
mukhjam szarvászanésvékam sziddháh sziddhászanam viduh /40/
Mint ahogyan a mértékletes evés a fő a jamák közül, és az ahimszá a fő a nijamák közül, ugyanúgy a sziddhászanát az ászanák közül a legfőbbnek nevezik a beavatottak.
csaturasíti-píthésu sziddham éva szadábhjaszét
dvá-szaptati-szahaszránám nádínám mala-sódhanam /41/
A nyolcvannégy ászana közül a sziddhászanát mindig gyakorolni kell, mivel megtisztítja a 72000 nádít a szennyeződésektől.
átma-dhjájí mitáhárí jávad dvádasa-vatszaram
szadá sziddhászana-bhjászád jógí nispattim ápnuját /42/
sréstham tatrápi csa szukhé tisthét sziddhászané szadá /36/
Ez a négy a sziddhászana, padmászana, szimhászana és bahdrászana. Ezek közül is, mivel a sziddhászana nagyon kényelmes, mindig gyakorolni kell.
jóni-szthánakam anghri-múla-ghatitam kritvá dridham vinyaszét
médhré pádam athaikaméva hridajé kritvá hanum szuszthiram
szthánuh szamjamiténdrijó 'csaladrisá pasjéd bhruvór antaram
hjétan móksaka-páta-bhéda-dzsanakam sziddhászanam prócsjaté /37/
A bal lábunk sarkát szilárdan nyomjuk a gáthoz, a jobb sarkunkat pedig a nemi szerv fölé. Az állunkat nyomjuk a mellkashoz, és üljünk nyugodtan, az érzékeket visszafogva, és szilárdan nézzünk a két szemöldök közötti pontra. Ezt sziddhászanának, a felszabadulás kapuja megnyitójának nevezik.
matántaré tu:
médhrád upari vinyaszja szavjam gúlpham tathópari
gúlphántaram csa niksipja sziddhászanam idam bhavét /38/
A sziddhászanát úgy is végezhetjük, hogy a bal sarkunkat a médhra (a nemi szerv) fölé helyezzük, a jobb sarkunkat pedig rá.
Swami Satyananda Saraswati szerint, a nők számára a sziddha-jóni-ászana végzése ajánlott. A bal sarkat ekkor a nagyajkak közé kell nyomni, a jobbat pedig a csiklóhoz. Az összes esetben a felül lévő láb ujjait az átellenes comb és vádli közé kell ékelni, és egyesek szerint az alul lévő lábfej nagylábujját át kell húzni az átellenes comb és vádli között, úgy, hogy kilátsszon. Természetesen az összes változatot megcserélt lábakkal is lehet végezni.
état sziddhászanam práhur anyé vadzsrászanam viduh
muktászanam vadantjéké práhur guptászanam paré /39/
Egyesek ezt sziddhászanának, mások vadzsrászanának nevezik, megint mások muktászanának vagy gúptászanának nevezik.
jamésviva mitáhára ahimszá nijamésviva
mukhjam szarvászanésvékam sziddháh sziddhászanam viduh /40/
Mint ahogyan a mértékletes evés a fő a jamák közül, és az ahimszá a fő a nijamák közül, ugyanúgy a sziddhászanát az ászanák közül a legfőbbnek nevezik a beavatottak.
csaturasíti-píthésu sziddham éva szadábhjaszét
dvá-szaptati-szahaszránám nádínám mala-sódhanam /41/
A nyolcvannégy ászana közül a sziddhászanát mindig gyakorolni kell, mivel megtisztítja a 72000 nádít a szennyeződésektől.
átma-dhjájí mitáhárí jávad dvádasa-vatszaram
szadá sziddhászana-bhjászád jógí nispattim ápnuját /42/
Az önvalón meditálva, mértékletesen étkezve és tizenkét éven keresztül gyakorolva a sziddhászanát a jógi eléri a sikert.
kim anyair bahubhih píthaih sziddhé sziddhászané szati
pránánilé szávadháné baddhé kévala-kumbhaké /43/
Más pózoknak már nincs haszna, ha sikert értünk el a sziddhászanában, és a prána nyugodttá és kontrollálttá vált a kévala kumbhaka által.
Az ászana-gyakorlás célja a szilárd ülőhelyzet kialakítása a pránájámához. Ha ezt elértük, és sikeresen gyakoroltuk a pránájámát, akkor lehetővé válik a meditációs tudatállapot elérése. Ebben az esetben a jógi elhagyhatja a többi ászana gyakorlását, mivel azok nem viszik közelebb kitűzött céljai eléréséhez, bár nem is akadályozzák meg abban. Éppen ezért a gyakorlás magasabb szintjein is nyugodtan meg lehet tartani a változatos ászana-gyakorlást, ennek feladása nem kötelező, csupán választható opció.
utpadjaté nirájászát szvajam évónmaní kalá
tathaikaszminnéva dridhé sziddhé sziddhászané szati
bandha-trajam anájászát szvajam évópadzsájaté /44/
Ha csupán a sziddhászanában szilárd sikert érünk el, akkor azonnal elérjük az unmanít, és a három bandhát is nagyon könnyen, automatikusan elérjük.
kim anyair bahubhih píthaih sziddhé sziddhászané szati
pránánilé szávadháné baddhé kévala-kumbhaké /43/
Más pózoknak már nincs haszna, ha sikert értünk el a sziddhászanában, és a prána nyugodttá és kontrollálttá vált a kévala kumbhaka által.
Az ászana-gyakorlás célja a szilárd ülőhelyzet kialakítása a pránájámához. Ha ezt elértük, és sikeresen gyakoroltuk a pránájámát, akkor lehetővé válik a meditációs tudatállapot elérése. Ebben az esetben a jógi elhagyhatja a többi ászana gyakorlását, mivel azok nem viszik közelebb kitűzött céljai eléréséhez, bár nem is akadályozzák meg abban. Éppen ezért a gyakorlás magasabb szintjein is nyugodtan meg lehet tartani a változatos ászana-gyakorlást, ennek feladása nem kötelező, csupán választható opció.
utpadjaté nirájászát szvajam évónmaní kalá
tathaikaszminnéva dridhé sziddhé sziddhászané szati
bandha-trajam anájászát szvajam évópadzsájaté /44/
Ha csupán a sziddhászanában szilárd sikert érünk el, akkor azonnal elérjük az unmanít, és a három bandhát is nagyon könnyen, automatikusan elérjük.
Az unmaní az az elmeállapot, amikor a tudatunk mentes a zavaró gondolati hullámoktól és indulatoktól.
nászanam sziddha-szadrisam na kumbhah kévalópamah
na khécsarí-szamá mudrá na náda-szadrisó lajah /45/
Nincs még egy olyan ászana, mint a sziddhászana, nincs olyan kumbhaka, mint a kévala, nincs olyan mudrá, mint a khécsarí, és nincs olyan laja, mint a náda (anáhata-náda).
A kumbhaka a légzésvisszatartásos pránájáma-gyakorlatokra vonatkozik. A kévala-kumbhaka a spontán légzésvisszatartás, vagyis amikor a belégzés és a kilégzés közötti szünetek természetesen meghosszabbodnak. A khécsarí mudrá akkor jön létre, amikor a nyelvünket feltoljuk az orrüregbe. A laja pedig a meditációs állapotokra vonatkozik, amelyek közül az anáhata-nádán, vagyis a belső hangon történő meditációt emeli ki Szvátmáráma.
nászanam sziddha-szadrisam na kumbhah kévalópamah
na khécsarí-szamá mudrá na náda-szadrisó lajah /45/
Nincs még egy olyan ászana, mint a sziddhászana, nincs olyan kumbhaka, mint a kévala, nincs olyan mudrá, mint a khécsarí, és nincs olyan laja, mint a náda (anáhata-náda).
A kumbhaka a légzésvisszatartásos pránájáma-gyakorlatokra vonatkozik. A kévala-kumbhaka a spontán légzésvisszatartás, vagyis amikor a belégzés és a kilégzés közötti szünetek természetesen meghosszabbodnak. A khécsarí mudrá akkor jön létre, amikor a nyelvünket feltoljuk az orrüregbe. A laja pedig a meditációs állapotokra vonatkozik, amelyek közül az anáhata-nádán, vagyis a belső hangon történő meditációt emeli ki Szvátmáráma.
6 megjegyzés:
Ez érdekes bejegyzés volt.
Már csak azért is, mert én úgy tudom, hogy a fejenállás a legfontosabb ászana. Még a nevében is benne van: Sirshasana.
Én a lótuszt gondoltam a legfontosabbnak.
A fejenállás nagyon jól aktiválja a koronacsakrát, de nem olyan higgadt póz, mint az ülőpózok. A lótusz inkább egy haladó meditációs póz, míg a sziddhászana alapvető bandha-aktiváló póz a sarkak helyzete miatt.
Ha a lótusz szóba került, megtennéd, hogy írsz a lótuszüléssel kapcsolatos tapasztalataidról? Ez ugyanis egy közkedvelt mumusa a jógagyakorlóknak. :) Úgy értem, szerinted mennyire igaz az, hogy "ezt csak gyakorlás kérdése elsajátítani", és mennyiben számítanak anatómiai adottságok? Gondolok itt elsősorban a szűk csípőízületi vápában mozgó nagy fejű combcsontra. Mi a helyzet a mozgástartományt szűkítő pszichés/neurológiai blokkokkal, ezeket hogyan lehet kezelni a tapasztalataid szerint? Bocs, ha már volt régebben a téma.
Amit a sziddhászanánál írsz a bandha-aktiválásról, kiegészíteném azzal, hogy a klasszikus formájú gyakorlása férfiaknál roncsol(hat)ja a heréket és a prosztatát, szóval nem árt óvatosnak lenni vele, de világi férfi gyakorlóknak legjobb kerülni a sarkak HYP-ban leírt elhelyezését.
Mellesleg a "jógabajnokság" kliphez a névtelen hozzászólást én írtam, csak lemaradt az aláírás, elnézést.
Vy
"Mi a helyzet a mozgástartományt szűkítő pszichés/neurológiai blokkokkal, ezeket hogyan lehet kezelni a tapasztalataid szerint?"
Ez egy nagyon érdekes kérdés, engem is érdekel. Ez honnan ered? Volt, hogy a csípőnyitásra mentálisan/gondolatban koncentrálva, konkrét feszültség- és energiafelszabadulást éreztem. Ez csak fejben történt?
K: Lehet, hogy tényleg sikerült elengedni valami feszültséget. A fizikai test és az elme állapotai oda-vissza hatnak egymásra. Ezt tanuljuk meg tudatosan kezelni a jóga segítségével. ha tudatos és őszinte vagy, akkor valószínűleg előbb-utóbb egyértelművé válik, mi a probléma forrása, és el tudsz kezdeni dolgozni rajta. Egyébként nem értek egyet Vajrayogival abban, amit a sarkak pozíciójáról írt. Szerintem a sziddhászana nem ártalmas, ha helyesen gyakorolják. A szannjászinok sem a nemi szerveik megnyomorítása által törekszenek a szexuális energia szublimálására. Persze ha valaki nem szakértő vezetése alatt gyakorol, akkor bármi megtörténhet.
Megjegyzés küldése