"A második bandha az uddijána bandha. Ezt néha összekeverik az Uddijánával, amely a hatha-jóga satkarmái, vagyis hatféle eljárása (krijának is nevezik) közül az egyik. Ez az uddijána a nauli, vagyis hasforgatás előkészítő gyakorlata. A naulit úgy gyakorolják, hogy az egész hasüreg tartalmát felfelé szívják a mellkas üregébe. Ezt csak légzés-visszatartás közben (kumbhaka) gyakorolják, és sokban különbözik a vinyásza jógában gyakorolt technikától.
A vinyásza jóga uddijána bandhája sokkal finomabb gyakorlat. Abból áll, hogy kissé összehúzod a hosszanti hasizmot, amelyik függőlegesen fut végig a hason, és amit arra szoktunk használni, hogy a hasüreg tartalmát a gerinc felé húzzuk. Ahhoz, hogy sikeresen aktiválni tudjuk az uddijána bandhát, fontos, hogy megtanuljuk elkülöníteni a hosszanti hasizom felső részét az alsótól, és csak a köldök alatti részt használjuk.
Ha másképp teszünk, akkor az akadályozza a rekeszizom szabad mozgását. Ha a rekeszizom mozgása hosszú ideig korlátozott, akkor a pszichében agresszív, beképzelt, egoisztikus és macho tendenciák alakulnak ki. A hagyományos tanítás azonban ezt nem támogatja. Sankara és Patandzsali a következő magyarázatokkal szolgál: Sankara szerint a tényleges póz az, ami a Brahmanon történő erőfeszítés nélküli meditációt eredményez, nem pedig fájdalmat és önkínzást. Patandzsali azt mondja, hogy az ászana akkor tökéletes, ha a végtelenen (ananta) történő meditációt eredményezi, a fölös erőfeszítés elengedése által (Jóga-szútra 2.47.)
Egyesek azt állítják, hogy az Astanga-jóga harcos jóga, és hogy a harcosok arra használták, hogy felhergeljék magukat a csata előtt. Ez egy nagyon sajnálatos félreértés. Azok, akik ténylegesen megtapasztalták a gyakorlást, fáradtan és boldogan fogják érezni magukat utána, és határozottan nem harcra készen. Ehelyett az ember inkább úgy érzi, hogy a legszívesebben megölelné az ellenségét, és teljes meghódolással átadná neki mindazt, amit az követel - és esetleg még jótanácsokat is adna neki, hogyan élvezze az életet, és miért ne vesztegesse olyan ostoba dolgokra, mint az agresszió és a háború. Harcos jóga nem létezik. A háború és a jóga kölcsönösen kizárják egymást, mert a jóga első számú parancsolata az ahimszá, vagyis az erőszakmentesség."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése